Antwerps hof van beroep geeft Proximus gelijk na klacht over misleiding.
Orange Belgium mag in zijn reclame niet langer de termen ‘fiber’ of ‘glasvezel’ gebruiken zonder duidelijke vermelding van zijn gemengd netwerk. Dat heeft het Antwerpse hof van beroep beslist, na een klacht van concurrent Proximus.
Misleidende communicatie
Volgens de rechtbank wekt de huidige reclame van Orange de indruk dat het bedrijf een volledig glasvezelnetwerk aanbiedt. Orange gebruikt een gemengd netwerk. Het bestaat dus niet volledig uit glasvezel en dat doen de termen van de telecomprovider wel uitschijnen. Hierdoor “wordt de consument misleid over de aard en de kwaliteiten van deze producten en beïnvloed in zijn aankoopbeslissing”, aldus het hof.
Proximus, dat wel een volledig glasvezelnetwerk uitrolt, stapte naar de rechter om de concurrent tot meer transparantie te dwingen. Die krijgt nu gelijk.
Dwangsommen tot 500.000 euro
Orange riskeert dwangsommen van 500 tot 20.000 euro per inbreuk, afhankelijk van het medium. Reclamespotjes op de radio vallen onder de strengste sanctie. In totaal kunnen de opgelegde boetes oplopen tot een half miljoen euro, weet HLN.
In een reactie laat Orange weten dat het “de specificiteit van het netwerk” reeds vermeldt en de uitspraak zal bestuderen om te bekijken of verdere aanpassingen nodig zijn.
lees ook