Onderdelentekort zorgt voor lange wachttijd bij Computacenter

Computacenter

Volgens Computacenter, één van Europa’s grootste IT-infrastructuurbedrijven, investeren zakelijke klanten tegenwoordig niet meer zoveel in kantoorspullen, maar wel in hardware voor datacentra. Gisteren maakte het bedrijf zijn cijfers voor de eerste helft van 2021 bekend.

Computacenter, het bijna 40-jarige IT-infrastructuurbedrijf, maakte gisteren zijn cijfers bekend voor de eerste helft van 2021. Verkoopcijfers gingen de hoogte in met 29,2 procent tot 3,18 miljard euro. Volgens het bedrijf investeren zakelijke klanten steeds meer in hardware voor datacentra en niet zozeer in kantoorspullen zoals in 2020 het geval was. Het tekort aan hardware-onderdelen blijft echter groot.

Het normale ritme

Mike Norris, CEO sinds 1994, geeft aan dat de uitdagingen voor het bedrijf en de hele industrie veranderd zijn. “We zien steeds meer problemen opduiken in de beschikbaarheid van datacentercomponenten in Duitsland. De huidige achterstand ligt zelfs 70 tot 80 procent hoger dan het recente gemiddelde.” De meerderheid van de klanten is sinds de pandemie weer teruggekeerd naar het normale ritme. Enkel de kosten voor het maken van een product en de verbetering van technische middelen hinken nog achterop, voegt Norris toe.

Onderdelentekort

Het tekort aan onderdelen blijft echter hoog. Iedereen in de server-, pc- en netwerksector kan dat beamen. Deze trend houdt al aan sinds de hele wereld vorig jaar thuis begon te werken, waardoor er meer pc’s verkocht moesten worden. Sindsdien is er veel vraag naar stoffen als silicium, wat ook een impact heeft op andere producten.

lees ook

Waar zijn alle microchips naartoe: Het tekort uitgelegd

HPE kondigde recent nog een prijsstijging van zijn servers en netwerkkits aan. Ook spanningen tussen Arista, Juniper, Lenovo en Dell zorgen voor aanpassingen op de prijslijst of het overwegen ervan. Volgens Norris staat het onderdelentekort nu als voornaamste uitdaging op de planning. Het is zelfs moeilijk om de omvang van de effecten in te schatten. Dit heeft en zal de verkoop onder druk blijven zetten, maar Computacenter heeft naar eigen zeggen een schaalvoordeel.

Klokkenluider

Computacenter blijkt eerder een soort van klokkenluider te zijn voor zakelijke klanten, denk maar aan de BMW-groep, Brits televisiestation Channel 4 en Telefonica.

Een jaar geleden vestigde het bedrijf de aandacht vooral op het verkopen van laptops. Klanten hadden het namelijk moeilijk om elke werknemer thuis te laten werken. De laatste zes maanden werden deze contracten ingeruild voor een product met een hogere significante marge.

Vertraging in levertijd

“Het pandemietekort aan onderdelen moedigde sommige klanten aan om vroeger bestellingen te plaatsen. Het gevolg daarvan is dat de achterstand bij Computacenter in het VK nog nooit zo groot is geweest”, zegt Norris. De toeristische sector blijft hieronder lijden volgens het bedrijf, maar de auto-, financiële en publieke sector niet.

Arista gaf in juli ook al aan dat fabrikanten tot wel zes maanden vertraagd zijn in levertijd. Vermoedelijk zullen we midden volgend jaar pas van het tekort af zijn. Indraneel Arampata, analist bij Megabuyte, voegt hier nog aan toe: “Computacenter is sterk onderhevig aan de tekorten dankzij zijn klantenbasis, die een duidelijke technologische voorkeur heeft en minder flexibel is in het aankopen van wat gewoon beschikbaar is.”

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !
  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home