Adobe heeft twintig miljard dollar over om Figma binnen te lijven. Wat wil Adobe met deze deal bereiken?
Vorige week kwam Adobe zelf met het nieuws naar buiten dat het geïnteresseerd is in de overname van Figma. Dat idee roept veel vragen op bij de investeerders in het merk. Daar heerst de angst dat digitale designers het merk de rug toekeren en andere, modernere tools omarmen.
Traag tempo
Adobe is een grote naam in de softwaremarkt voor digitale designers. Alleen kon het bedrijf niet bijbenen met de noden van deze groep eens de pandemie aanbrak.
Een goed voorbeeld daarvan is Creative Cloud Web, dat is een online-omgeving waarin alle Adobe-applicaties te gebruiken zijn. De omgeving is ook voor gebruikers zonder Adobe-licentie toegankelijk, zodat samenwerken mogelijk is. Een handige nieuwigheid voor designers hun zaken moeten regelen vanuit thuis, maar pas toegankelijk kwam toen de pandemie al meer dan een half jaar iedereen isoleerde.
lees ook
Afgeslankte webversie van Photoshop binnenkort gratis te gebruiken
Anderen profiteren
Van het trage tempo waarop Adobe zichzelf naar een onlineversie duwt, profiteert de concurrentie. Eén van de namen daar is Figma, een start-up in de markt die uitblinkt in eenvoudigheid en in de online-omgeving draait.
De plannen van Adobe om de concurrentie op te kopen zijn in dat opzicht niet vreemd. Het softwarepakket kan er alleen maar beter van worden. Het is het hoge bedrag van twintig miljard dollar dat alarmeert, aangezien de waarde van het bedrijf op ongeveer de helft wordt geschat.
Bovendien zit het bedrijf al in ongunstig vaarwater. De laatste kwartaalcijfers, die dezelfde dag publiekelijk werden gemaakt, wijzen op een aanhoudende krimp in omzetgroei. Het is afwachten wat volgend kwartaal zal doen, maar het overnamenieuws lieten de aandelen alvast flink kelderen, met ongeveer twintig procent in twee dagen tijd.