‘Microsoft worstelt met aan de man brengen Copilot’

microsoft copilot

Microsoft Copilot verkoopt niet zoals Redmond hoopt. Uit een nieuwe analyse blijkt dat OpenAI de bekendheid van ChatGPT kan omzetten naar (zakelijke) abonnementen.

Microsoft kampt met stevige concurrentie van OpenAI. Het bedrijf, nochtans gesteund door Microsoft, wint meer zieltjes met ChatGPT dan Microsoft met Copilot. Hoewel Microsoft zijn Copilot haast met geweld door de strot van zakelijke en gewone gebruikers probeert te rammen, vertaalt dat zich niet in een overwicht.

In april bleek al dat Copilot het moeilijk heeft om nieuwe actieve gebruikers te ronselen. Nu stelt Bloomberg in een nieuwe analyse vast dat de concurrentie van ChatGPT het AI-aanbod van Microsoft inderdaad parten speelt.

Grote bedrijven raken niet overtuigd

Bloomberg kijkt voor die conclusie naar enkele grote bedrijven. Farmaceutisch specialist Amgen rustte vorige lente bijvoorbeeld 20.000 werknemers uit met Copilot. Een jaar later is Copilot niet verdwenen, maar heeft het een achtergrondrol gekregen. Copilot dient vooral binnen de Office-omgeving, terwijl Amgen voor algemenere capaciteiten ChatGPT heeft omarmd.

Gartner merkt dat pilootprojecten met Copilot nog redelijk klein blijven. Microsoft heeft zich de markt nog lang niet toegeëigend, zodat er ruimte blijft voor concurrenten. ChatGPT staat voor veel mensen synoniem met OpenAI, en die bekendheid zorgt voor een groter enthousiasme.

Zowel Copilot als ChatGPT kunnen taken automatiseren, dienen als schrijfhulp en data en rapporten analyseren. Functioneel zijn ze gelijkaardig en Copilot gebruikt dezelfde technologie als ChatGPT. Microsoft stelt dat het meer moeite doet om AI op een zakelijk niveau te integreren, maar loopt in de praktijk achter op de innovaties van OpenAI. Die komen immers eerst naar ChatGPT en druppelen meer getsaag door naar Copilot. Wie het nieuwste van het nieuwste wil, kiest daarom voor ChatGPT.

lees ook

‘Overvloedig vertrouwen op ChatGPT stompt brein af en vermindert kritisch denkvermogen’

Bloomberg sprak nog met enkele andere bedrijven, waaronder Finastra Group Holdings. Dat bedrijf moest werknemers actief aanmoedigen om Copilot een kans te geven. Een ander Amerikaans bedrijf, New York Life Insurance Co, test beide tools naast elkaar bij 12.000 mensen. Het zal op basis van een evaluatie van die test een keuze maken. De kans dat ChatGPT meer geliefd blijkt, is reëel.

Integratie als pad naar succes?

Op dit moment werpt de vaste strategie van Microsoft nog geen vruchten af, maar dat kan nog komen. Net als bij Teams probeert Microsoft zijn monopoliepositie te gebruiken om Copilot overal binnen te krijgen. Hoewel Copilot niet gratis is (in tegenstelling tot Teams destijds), biedt Microsoft wel nauwe integraties met de Office-suite en heeft het al een aanwezigheid in tal van bedrijven wereldwijd.

Of dat genoeg is, is geen zekerheid. Consultancy-gigant Bain heeft bijvoorbeeld een goede klantenrelatie met Microsoft, maar heeft ChatGPT uitgerold naar 16.000 gebruikers. Copilot is ook aanwezig op de werkvloer, maar slechts bij 2.000 profielen en meestal in de context van Office-ondersteuning.

Bloomberg concludeert dat werknemers simpelweg niet warmlopen voor Copilot, en toch zeker niet vergeleken met ChatGPT. Dat toont voor een stuk dat de agressieve marketingtactiek van Microsoft met Copilot niet werkt. Hoewel het bedrijf Copilot overal in stopt, en Microsoft 365 zelfs ongevraagd heeft omgedoopt tot Microsoft 365 Copilot, is het vooral ChatGPT dat tot de verbeelding van gebruikers blijft spreken.