Microsoft en OpenAI zijn nog niet verlost van een antitrustonderzoek. De Europese Commissie bekijkt of Microsoft exclusiviteit krijgt.
De EU kijkt al sinds januari met argusogen naar de onafscheidelijke tandem Microsoft-OpenAI. Aanvankelijk ging het onderzoek of de relatie tussen beide bedrijven als een investering of een fusie dient gezien te worden. Dat onderzoek is inmiddels definitief afgerond en heeft geconcludeerd dat er geen sprake is van een fusie.
Microsoft en OpenAI zijn echter nog niet verlost van de Europese Commissie, zei eurocommissaris Margrethe Vestager. “De hamvraag was of Microsoft blijvende controle had verworven over OpenAI. Na een grondig onderzoek zijn we tot de conclusie gekomen dat dit niet het geval was. We sluiten dit hoofdstuk dus af, maar het verhaal is nog niet voorbij”, zei Vestager tijdens een conferentie.
lees ook
Apple Intelligence komt nog niet naar Europa: openlijke oorlogsverklaring aan de EU?
Exclusiviteitsclausules
De Europese Commissie vat de koe bij de hoorns en zou inmiddels al een nieuwe reeks vragen hebben opgestuurd. Die moet onderzoeken hoe de samenwerking tussen Microsoft en OpenAI op technologisch vlak in de steel zit. De Commissie wil achterhalen of er ‘exclusiviteitsclausules’ bestaan en hoe die concurrentie op de AI-markt beïnvloedt. Microsoft’s Bing- en Copilot-diensten zijn gebouwd op de GPT-modellen van OpenAI.
Nadien zal de Europese Commissie bepalen of een verder antitrustonderzoek nodig is. In dat geval zal de insteek ook helemaal veranderen en wordt de focus verlegd van naar hoe Microsoft en OpenAI de bredere AI-industrie beïnvloeden. Een dergelijk onderzoek kan meerdere jaren in beslag nemen. Microsoft weet al zeer goed hoe een antitrustonderzoek in zijn werk gaat.
lees ook
EU niet onder de indruk van ontkoppeling Teams en Office: antitrust-vermoeden blijft
Ook Google en Samsung zullen een vragenlijst ontvangen. Beide bedrijven sloten een deal om het Gemini Nano-model te installeren op Samsung-smartphones. Dergelijke samenwerkingen kunnen het voor kleinere AI-spelers moeilijker maken om een publiek te bereiken.