Microsoft weet niet goed wat te doen met zijn HoloLens-strategie. Versie 3 van de bril zou niet op de planning staan, maar wat het team erachter dan wel als doel heeft, is onduidelijk.
Microsoft werkt niet aan een opvolger voor de HoloLens 2. Dat weet Business Insider. Eind vorig jaar kondigde Microsoft een samenwerking met Samsung aan voor een AR-project. Daarover is heel weinig geweten, maar het zou de doodsteek hebben betekend voor de ontwikkeling van de HoloLens 3 in house. Sinds de afvoering van de HoloLens 3-ontwikkeling weet het HoloLens-team bij Microsoft niet meer goed wat te doen.
Geen visie
Volgens het rapport ontbreekt het Microsoft aan een duidelijke visie. Een deel van de mensen wil nog wel aan hardware werken, terwijl Samsung en een ander deel van de werknemers verkiest dat Microsoft de focus op software legt.
Hoewel Microsoft een voortrekkersrol nam in de ontwikkeling van AR met de Hololens 1 en 2, is het bedrijf historisch vooral een softwarefabrikant. Het zou op zich niet onlogisch zijn moest Microsoft de ontwikkeling van hardware aan derden laten, om zelf in te zetten op AR-software.
Overlopers
Ook daar zou momenteel echter visie ontbreken. Microsoft weet niet waar het heen wil, net nu Mark Zuckerberg met Meta en de metaverse een VR- en AR-hype in het leven heeft geroepen. Omdat langetermijndoelstellingen ontbreken, zien werknemers hun kans om van Microsoft naar de concurrentie te verhuizen. Ondanks het groeiende enthousiasme voor VR en AR, en de pioniersrol die Microsoft speelde, verliest het bedrijf momenteel expertise.
lees ook
Eerste indruk: Microsofts HoloLens 2 is klaar voor het echte werk
Ook het beruchte IVAS-contract met de Amerikeense defensie loopt niet van een leien dakje. Microsoft moet Hololens-brillen ontwikkelen voor Amerikaanse soldaten als onderdeel van een contract ter waarde van 22 miljard dollar, maar de oplevering van geschikte hardware blijft uit.
Tijd voor actie
De AR-divisie van Microsoft zit met andere woorden in een dipje. Een duidelijke nieuwe strategie lijkt essentieel om schaars talent te behouden en vooruitgang te boeken. Wil Microsoft meesurfen op de hypegolf rond de metaverse, dan wacht het best niet te lang om de zaken recht te trekken.