Tijdens het proces van Google tegen het Amerikaanse ministerie van justitie heeft Microsoft-CEO Satya Nadella een opvallende getuigenis afgelegd. Hij stak niet onder stoelen of banken dat Google Search beter is dan de zoekmachine van Bing.
De CEO van een tech-gigant die in het openbaar erkent dat de zoekmachine van een concurrent beter is dan zijn eigen systeem, het zal niet snel voorvallen. Toch was het net dat wat gebeurde, tijdens de getuigenis van Microsoft-topman Satya Nadella op het antitrustproces dat de Amerikaanse staat heeft aangespannen tegen Google.
Aangeklaagd
Grote technologiebedrijven en antitrustzaken, we zijn het intussen wel gewend. Microsoft zelf heeft er hier in Europa ook ervaring mee. In de Verenigde Staten hebben Google en Microsoft zelfs al tegenover elkaar gestaan omwille van klachten rond oneerlijke concurrentie. In deze zaak kaart de Amerikaanse justitie de dominante positie aan van Google en zijn zoekmachine.
De getuigenis van Nadella draaide vooral rond de vraag of het al dan niet een voordeel is wanneer een systeem standaard op een toestel geïnstalleerd is. Die vraag werd door hem gedurende zijn tijd in de getuigenbank overtuigd positief beantwoord. In één adem verklaart dat volgens Nadella ook waarom Google Search zoveel beter is dan Bing.
De macht van exclusief
Nadella werd ondervraagd door zowel het departement van justitie, als de advocaten van Google. Tijdens die vraaggesprekken is hij duidelijk waarom hij de zoekmachinemarkt zo belangrijk vindt: geld. Volgens Nadella vormen zoekmachines de grootste softwarecategorie die er is. Hij voegde er wel aan toe dat Bing geen marktleider hoeft te zijn om nu al winst te maken.
De focus van justitie ligt op de deal die van Google de exclusieve zoekmachine op Apple-toestellen maakt. Iets waar Nadella met veel plezier zijn licht op laat schijnen. Hij komt er eerlijk voor uit dat hij maar al te graag de plek zou innemen van Google, het zou alles veranderen in zijn ogen. Nadella gaf aan dat hij er heel veel voor zou overhebben om Bing die exclusieve rol te zien krijgen. Want de standaard zijn, is al wat er toe doet volgens hem. Hij gelooft niet in gebruikers die daar massaal van wegstappen omdat ze een ander systeem prefereren.
Ondanks zijn eerdere eenvoudige statement, gaf Nadella aan dat het niet volledig rond opbrengsten draait. Toch niet in het begin. Een zoekmachine, dat betekent data en nieuwe data betekent ontwikkeling. Mocht Bing de standaard Apple-zoekmachine zijn, betekent dat heel veel nieuwe data en dus ook verdere ontwikkeling van het systeem. Naast de vele extra inkomsten via advertenties natuurlijk. Die vicieuze cirkel tussen steeds meer data en verder ontwikkelen, is volgens Nadella net dat wat Bing nodig heeft om Google bij te benen.
lees ook
Bing Chat Enterprise voedt zich niet met data van Microsoft 365-gebruikers
Microsoft heeft wel degelijk geprobeerd om een deal te sluiten met Apple, maar we weten hoe dat afliep. Nadella ziet echter niet alleen het niveauverschil tussen beide zoekmachines als reden voor die mislukking. Hij beweert dat Apple schrik heeft dat Google andere van zijn populaire diensten, zoals YouTube of Gmail, zou gebruiken om browser Chrome eindeloos te promoten. Dat zou op de duur de doodsteek betekenen voor Apple’s Safari.
In dit tijdperk kan het niet meer over technologie gaan zonder dat AI ter sprake komt. Ondanks de link tussen Microsoft en het OpenAI van ChatGPT, denkt Nadella dat AI de dominantie van Google nog kan uitdiepen. Omdat zijn concurrent al zo groot is, vreest voor exclusieve deals tussen relevante bedrijven en Google, over het gebruik van data om mee te trainen.
Excuses, excuses
De bewering dat de pure dominantie van Google Search anderen wegdrumt, wordt door het team van de beklaagde weggewuifd. Volgens hen kan je een bedrijf niet aanwrijven dat het eenvoudigweg het beste product heeft ontwikkeld.
Volgens één van de advocaten voor Google moet Microsoft vooral de hand in eigen digitale boezem steken. Hij vindt dat het bedrijf de ontwikkeling van zijn mobiele producten en zoekmachines heeft mismeesterd, de afgelopen decennia. Om dat te staven somt hij een lijstje op van minder succesvolle Microsoftprojecten:
- MSN Search
- Het brutale einde van Internet Explorer
- De Windows Phone
- Bundeldeals voor Bing Search met Blackberry en Nokia
Allemaal voorbeelden die moeten aantonen dat Google gewoon beter investeerde en aan efficiëntere ontwikkeling heeft gedaan. Iets dat Nadella niet meteen leek te ontkennen.
Tegenbewijs
Om het voordeel van de standaard te zijn verder onderuit te halen, kwam het juridische team van Google met het feit dat Bing samen met browser Edge standaard is op ongeveer elke Windows-computer. Dat houdt de populariteit van Google als zoekmachine en Chrome als browser echter niet tegen. Een duidelijk bewijs, volgens één van de advocaten, dat de standaard zijn geen ultiem voordeel oplevert.
Daarop is het antwoord van Nadella duidelijk. Dat Bing überhaupt een marktaandeel heeft dat toch nog in de dubbele cijfers zit, is net vooral aan die status te danken. Gezien het niveauverschil tussen beide zoekmachines, zou Google anders de markt nog meer in handen hebben. Nadella is ervan overtuigd dat een significant deel van gebruikers simpelweg geen moeite wil doen om te switchen. Hij staaft die bewering met een voorbeeld van derde partij Apple, wiens Maps volgens Nadella alleen maar iets van markaandeel heeft omdat het, jawel, de standaard is op elke iPhone.
Voorlopig lijkt deze rechtszaak vooral een spelletje welles-nietes wat betreft de voordelen van een standaard systeem te zijn. Ja volgens de Amerikaanse justitie, nee volgens Google. De zaak is nog lang niet ten einde, maar wordt ongetwijfeld met argusogen gevolgd door tech-bedrijven aan beide kanten van het spectrum, aangezien een uitspraak in het nadeel van Google misschien wel eens een precedent kan scheppen en leiden tot gelijkaardige rechtszaken.