Meta verlegt de focus naar AI

Maar wat met de metaverse?

meta

Meta zet nu alles in op de vooruitgang van AI-technologie, zegt grote baas Mark Zuckerberg. De metaverse wordt even in de koelkast gestopt.

Het bedrijf heeft er een moeilijk 2022 opzitten. Meta jaagde vol de metaverse-droom van Zuckerberg na en dat heeft vooral veel geld gekost. De Reality Labs-afdeling die het allemaal mogelijk moet maken, sloot het jaar af op een verlies van 13,7 miljard dollar. Zuckerberg maakte begin dit jaar al duidelijk dat Meta in 2023 realistischer zal moeten zijn.

Dat realisme vertaalt zich nu vooral in het besparen op personeelskosten. Nadat eerder al tienduizend werknemers hun ontslagbrief kregen, bracht de CEO dinsdag het slechte nieuws dat nog eens tienduizend zullen volgen. In een publieke mededeling werd het sleutelwoord ‘efficiëntie’ meermaals herhaald. Meta wil het helemaal anders aanpakken en daarbij zal AI de hoofdfocus worden. “Onze grootste investering is het bevorderen van AI en het inbouwen ervan in al onze producten”, aldus Zuckerberg.

Metaverse in de koelkast

In een niet zo lang verleden draaide alles bij Meta rond de metaverse. Het bedrijf nam er zelfs eind 2021 een nieuwe naam voor aan. Waarom komt nu AI op het hoogste schavot te staan? Daar zijn meerdere redenen voor te bedenken.

lees ook

De metaverse-hype dendert verder: de toekomst of een opgeklopt circus?

Eerst en vooral voert Meta al jarenlang onderzoek naar artificiële intelligentie. Net zoals Google, en anders dan Microsoft, ontwikkelt het AI-technologie binnenshuis. Het taalmodel van Meta heelt LLaMa (Large Language Model Meta AI), sinds eind februari ook publiek beschikbaar.

Het had overigens niet veel gescheeld of Meta was OpenAI voor geweest. Meta lanceerde in november Galactica, maar haalde het snel weer offline na kritiek over de feitelijke onjuistheden die het model verspreidde. Enkele weken later lanceerde OpenAI ChatGPT en de rest is geschiedenis. Mogelijk zit Meta nog met revanchegevoelens.

Daarnaast is artificiële intelligentie een veel volwassenere technologie dan de metaverse. In andere woorden: het kan de ontwikkelaars een centje opleveren. Zo verdient OpenAI zijn investeringen terug via de verkoop van ChatGPT Plus-abonnementen en betaalde api’s. Nu Meta efficiënt wil zijn, klinkt het logischer om in te zetten op technologieën die kunnen opleveren en niet alleen geld kosten.

Tenslotte hoeft een focus op AI de metaverse niet helemaal uit te sluiten. AI zal ook in de metaverse een plekje hebben. Investeringen die Meta nu maakt in artificiële intelligentie, zal het opnieuw kunnen gebruiken wanneer de metaverse-droom weer tot leven wordt gebracht.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.