OpenAI komt op de proppen met betaalde API voor ChatGPT

chatgpt

OpenAI kapitaliseert verder op het succes van ChatGPT. Appontwikkelaars kunnen nu tegen betaling het onderliggende taalmodel integreren in hun eigen platformen.

Dat OpenAI vroeg of laat een lucratief verdienmodel zou opzetten rond ChatGPT, leek slechts kwestie van tijd gezien de populariteit van de tool. Een eerste stap was het verkopen van ‘ChatGPT Plus’-abonnementen en vanaf vandaag kunnen ontwikkelaars ook aan de slag met een betaalde API om de geavanceerde AI-functionaliteiten te integreren in hun platform.

Het bedrijf was naar verluidt altijd al van plan om ChatGPT als een API in de markt te zetten, verklapt topman Greg Brockman aan TechCrunch. OpenAI wilde echter zeker zijn dat de kwaliteit op punt stond vooraleer de tool te lanceren.

ChatGPT Turbo

De API geeft concreet toegang tot ‘GPT 3.5 turbo’, een verbeterde versie van het taalmodel waarop ChatGPT gebouwd is. Deze versie is nog sneller en responsiever als de Plus-versie. Het AI-model is ook geschikt voor andere toepassingen dan chatten met gebruikers; e-commercebedrijven bijvoorbeeld kunnen met GPT 3.5 turbo meer gepersonaliseerde shopervaringen bieden.

Een belangrijke verbetering in de turbo-versie is dat deze minder vatbaar zou moeten zijn voor ‘hallucinaties’. Uit de eerste experimenten met ChatGPT en Bing Chat ging de AI soms zwaar over de schreef en gaf het antwoorden die helemaal naast de kwestie tot beledigend zijn. Het blijkt relatief eenvoudig te zijn om een taalmodel op het verkeerde been te zetten met je tekstprompts. Door prompt engineering toe te passen zou dit verholpen moeten worden.

lees ook

Van manipulatie tot liefdesverklaringen: lange conversaties brengen Bing in de war

De kostprijs van de API bedraagt 0,002 euro per 1000 ‘tokens’, wat volgens TechCrunch neerkomt op 750 woorden. De opbrengsten moeten de hoge cloud computingkosten die gepaard gaan met het laten draaien van een complex model zoals ChatGPT compenseren. OpenAI mag dan wel een bedrijf met een beperkt winstoogmerk zijn, het kan niet blijven teren op investeringen om gezond te blijven.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home