Zuckerberg’s metaverse-droom maakt plaats voor realisme

mark zuckerberg

Meta zal het in 2023 een beetje rustiger aan doen met zijn metaverse. De plannen gaan niet de koelkast in, maar de efficiëntie moet omhoog.

Meta maakt vannacht zijn kwartaalresultaten voor het vierde kwartaal en de volledige jaarresultaten van 2022 bekend. Een jaar waarin het moederbedrijf van Meta zijn inkomsten zag dalen en zijn kosten zag stijgen. De kosten en uitgaven gingen concreet met 22 procent omhoog in vergelijking met 2021. 2022 stond in het teken van de metaverse-droom van Zuckerberg en daar heeft het bedrijf een prijs voor betaald.

De metaverse is op dit moment vooral een kost voor het bedrijf. Het ecosysteem staat nog in de steigers en brengt te weinig binnen om die hoge kosten te compenseren. De Reality Labs-afdeling sloot het jaar af met een operationeel verlies van 13,7 miljard dollar. Gelukkig voor Meta heeft het bedrijf wel voldoende buffer om dat op te vangen, maar die is ook niet eindeloos.

lees ook

Heeft je bedrijf iets te zoeken in de metaverse?

Efficiëntie als codewoord

Dat lijkt Mark Zuckerberg nu ook eindelijk te beseffen. De voorbije kwartalen schreef hij de miljarden dollars die in zijn droom zijn gepompt weg als ‘noodzakelijke investeringen’. Nu het even wat minder gaat in de techsector, klinkt het anders. Dit jaar moet Meta ‘efficiënter’ werken, zegt Zuckerberg.

Meta zal niet zozeer minder investeren in de metaverse, maar het bedrijf kan niet elk kwartaal miljarden dollars blijven verliezen zonder die ergens terug te recupereren. De grote winsten uit de metaverse kunnen nog niet onmiddellijk worden verwacht, dus het drukken van de hoge kosten zal een prioriteit zijn in 2023. Meta zette, zoals veel grote techbedrijven, 11.000 werknemers op straat om daar alvast op te besparen.

Investeerders juichen

Minder inkomsten en hogere kosten: normaal zou elk bedrijf genadeloos afgestraft worden op de beurs voor dergelijke financiële jaarresultaten. Maar de aandelen van Meta schieten vandaag juist met bijna twintig procent omhoog. Zuckerberg heeft dan blijkbaar toch de gevoelige snaar weten te raken bij investeerders. Woorden als ‘realisme’ en ‘efficiëntie’ hadden ze in geen tijden meer gehoord van de topman van Meta.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home