Meta: ‘Telco’s, betaal zelf voor je netwerken’

glasvezel fiber

Meta vindt niet dat het moet meebetalen voor de vernieuwing of het onderhoud van telecomnetwerken. Het bedrijf vindt dat de content die het creëert, net het businessmodel van operatoren ondersteunt.

Het internet is al lang niet meer het diverse wilde westen van de begindagen. Vandaag zijn een handvol grote bedrijven zoals Google, Meta of Netfix verantwoordelijk voor het gros van de internettrafiek. Om de diensten van die grote spelers te ondersteunen, moeten telecomproviders hun netwerken verbeteren. Hogere capaciteit en snelheid, lagere latency, 5G, fiber-to-the-home: de benodigde infrastructuur is niet gratis.

In Europa gaan er dan ook stemmen op bij operatoren om grote techbedrijven een vergoeding te vragen ter compensatie van grote investeringen. Europa overweegt die aanpak intussen. In de VS klinken gelijkaardige argumenten: de techwereld zou meesurfen op de capaciteit van de internetinfrastructuur, zonder daarvoor bij te dragen.

Foutieve veronderstelling

Meta vindt dat de vraag om een bijdrage uitgaat van een foutieve veronderstelling. Het bedrijf van Mark Zuckerberg keert het om: het zijn net Meta en consorten die de business van telecomproviders ondersteunen. Dat gebeurt bovendien niet vanzelf: het bedrijf wijst erop dat het zelf vele miljoenen investeert in de ontwikkeling van applicaties en platformen.

Daar komt bij dat technologiegiganten zoals Meta of Netflix inderdaad niet op de klassieke manier betalen voor trafiek die langs internetproviders vloeit, maar dat ze wel degelijk investeren in de benodigde infrastructuur. Denk aan de content delivery-netwerken die platformen en diensten ondersteunen.

Volgens Meta hebben contentproviders het laatste decennium samen 880 miljard dollar geïnvesteerd in globale infrastructuur, waarvan 120 miljard dollar tussen 2018 en 2021. “Die bijdrages hebben telecomoperatoren ongeveer 6 miljard dollar per jaar bespaard”, redeneert Meta. Het bedrijf wijst verder nog op samenwerkingen met andere industriespelers voor onder andere trans-Atlantische bekabeling.

Dubbel prijsmodel

Verschillende telecomproviders azen van hun kant op een dubbel prijsmodel, waarbij ze niet alleen gebruikers maar ook aanbieders kunnen aanrekenen. Meta argumenteert met interessante cijfers waarom dat volgens het bedrijf geen eerlijke piste is.

lees ook

Heeft je bedrijf iets te zoeken in de metaverse?

Het vervolg van het betoog is iets vager, met pogingen om de metaverse te reanimeren en bij de discussie te betrekken alsof het ooit meer is geweest dan een buzzword.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home