Meta lanceert abonnementen voor Facebook en Instagram

meta

De betaalde versies rollen in eerste instantie uit naar persoonlijke accounts, bedrijven volgen in een latere fase. Betalende gebruikers zullen volgens Meta verschillende voordelen krijgen zoals een betere zichtbaarheid.

‘Meta Verified’, zo zal de nieuwe betaalde toepassing heten. Gebruikers van zo een geverifieerd account zullen kunnen rekenen op verschillende voordelen. Zo zal het account beschermd zijn tegen valse profielen, krijgen de gebruikers betere zichtbaarheid en prioritaire toegang tot de klantendienst. De abonnementen zullen in eerste instantie alleen voor persoonlijke accounts zijn en kosten 11,99 dollar (webgebaseerd) en 14,99 dollar (iOS en Android).

Twitter achterna

Met de betaalde accounts en bijhorende ‘blue badges’ gaat Meta Twitter achterna. Enkele maanden geleden rolde het bedrijf van Elon Musk zo een functie uit, voor 8 dollar per maand. “Deze week rollen we Meta Verified uit, een abonnementendienst waarmee je jouw account kan verifiëren met een overheids-ID, een blauwe badge en extra bescherming krijgt”, aldus grote baas Mark Zuckerberg in het Meta kanaal. “De nieuwe functie zal de authenticiteit en de veiligheid van onze diensten vergroten.”

Om van de betaalde dienst gebruik te kunnen maken, moet je minstens achttien jaar zijn en een identiteitsbewijs kunnen voorleggen die overeen komt met de naam én foto op het Facebook– of Instagramaccount. Het verschil met het betaalde Twitter-account is volgens Meta dat het geen wijzigingen zal aanbrengen in geverifieerde accounts. Bovendien krijgen gebruikers exclusieve stickers voor stories en reels en  zullen ze 100 gratis sterren ontvangen. Met die digitale munten kunnen gebruikers creators op het platform een fooi geven.

Bedrijfsaccounts

De betaalde dienst is in eerste instantie alleen bedoeld voor particuliere accounts. Bedrijven kunnen volgens het bedrijf nog geen Meta Verified-badge aanvragen. “Op lange termijn willen we een abonnementsaanbod bieden dat waardevol is voor iedereen, inclusief videomakers, bedrijven en onze community in het algemeen”, aldus Meta in een blogpost. “Als onderdeel van deze visie is de badge ontwikkeld. Op die manier kunnen we de toegang tot verificatie vergroten en kunnen gebruikers erop vertrouwen dat ze communiceren met authentieke profielen.”

lees ook

Zuckerberg’s metaverse-droom maakt plaats voor realisme

Meta lanceert het abonnement deze week in Australië en Nieuw-Zeeland. In een latere fase zullen andere delen van de wereld volgen. De hogere kostprijs voor mobiel gebruik op iOS en Android heeft volgens The Verge te maken met de commissies die Apple en Google vragen. Om die te compenseren rekent Meta een hoger tarief aan.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home