Marketeers moeten technologie efficiënter gebruiken binnen beperkte budgetten

Een bevraging van onderzoeks- en analysebureau Gartner bij meer dan vierhonderd marketingprofessionals duidt een gelimiteerd budget aan als grootste reden dat hun strategieën niet deftig kunnen worden uitgewerkt.

Onderzoeks- en analysebureau Gartner deed in maart en april een bevraging bij 410 Chief Marketing Officers en andere professionals in marketing. Die kwamen uit Noord-Amerika en Noord- en West-Europa. De resultaten daarvan zijn nu verwerkt. Van de respondenten gaf 71 procent aan dat door onvoldoende budget de strategieën in 2023 niet fatsoenlijk konden worden uitgevoerd.

Tech is niet steeds de oplossing

Een gemiddeld marketingbudget voor 2023 bedraagt 9,1 procent van de bedrijfsinkomsten. Dat is nog een daling tegenover de 9,5 procent van vorig jaar.

Driekwart van de bevraagde CMO’s moet steeds meer kunnen doen met minder middelen en zegt onder druk te staan om actief te snijden in marketingtechnologie-uitgaven. Dit moet voor bedrijven dan een hogere ROI opleveren. De grootste stijging van marketinginvesteringen door CMO’s gebeurt echter net bij technologie, zegt Gartner.

Volgens Ewan McIntyre van Gartner is de lokroep van steeds nieuwe technologieën, zoals nu zeker AI, gewoon te groot voor marketeers. Dit zorgt voor een waanidee dat meer technologie altijd beter is. Vaak blijft een deel daarvan bovendien ongebruikt, maar wordt er wel voor betaald.

Daarom moet 86 procent nu significante veranderingen aanbrengen aan zijn functie als marketeer, zegt het rapport. McIntyre geeft aan dat marketingpro’s anno 2023 veel meer op een zakelijke manier moeten denken en niet puur vanuit een brandingstandpunt.

Budgetspreiding

Waar gaan de budgetten waarmee marketeers aan de slag kunnen dan naartoe? Het kwartet dat het meeste budget kost in 2023 ziet er in het rapport zo uit:

  • Betaalde media (vooral ads op sociale media) – 25,6 procent
  • Technologie – 25,4 procent
  • Werkuren – 24,6 procent
  • Agentschappen – 23,3 procent

De drie aspecten waarbij CMO’s verwachten dat er meer aan gaat worden uitgegeven als het gaat over digitale kanalen, maken alle drie deel uit van die betaalde media:

  • Sociale ads
  • Video-ads
  • Influencer-marketing.

Advertenties bij zoekmachines zouden dan weer het hardst worden teruggeschroefd.

De conclusie van McIntyre is dat marketeers eenvoudigweg meer rekening gaan moeten houden met groei, opbrengsten en inkomsten.

lees ook

Vijf technologieën gaan de bedrijfswereld veranderen – welke is geschikt voor jou?

Wereldwijd gaan IT-investering in 2024 wel boven de vijf biljoen US dollar klimmen, volgens Gartner. Dat staat in een ander rapport van het bureau. De bestemming van veel van die investering staat ongetwijfeld in de top tien van strategische technologietrends voor 2024 die Gartner eerder deze week publiceerde.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home