Microsoft trekt LinkedIn terug van de Chinese markt na censuurproblemen

Microsoft laat weten dat LinkedIn later dit jaar van de Chinese markt verdwijnt. Wat Microsoft met de rest van het gamma in China doet, valt nog af te wachten.

LinkedIn is sinds 2016 eigendom van Microsoft en opereert al sinds 2014 in China, maar daar komt nu een einde aan. In een blogpost wijst Microsoft erop dat LinkedIn altijd heeft moeten voldoen aan de vereisten van de Chinese overheid rond internetplatformen, ondanks dat Microsoft een “sterke voorstander is van vrije meningsuiting”.

Vandaag wordt de omgeving waarin ze opereren steeds uitdagender om aan de wensen van China te voldoen. Daarom ziet Microsoft zich verplicht om de gelokaliseerde versie van LinkedIn te schrappen later dit jaar.

Of deze beslissing een impact heeft op andere business van Microsoft in China, valt af te wachten. De Chinese communistische partij is al langer bezig met partijen te reguleren die te groot zijn geworden om de macht te herverdelen. Zo heeft het ook aanpassingen doorgevoerd aan de lokale cloudmarkt om buitenlandse invloeden te beperken. Het schrappen van LinkedIn is mogelijk nog maar de eerste stap van Microsoft-diensten die verdwijnen uit China.

Eerder vorige maand liet LinkedIn weten dat het aan een module werkt om betaalde events te organiseren. De zet past in een breder moderniseringsplan van het sociale netwerk.

lees ook

Database met 700 miljoen LinkedIn-gegevens staat online te koop

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home