Huawei kruipt langzaam weer uit het dal

Huawei

De Chinese telecomreus herstelt langzaam maar zeker van de Amerikaanse handelsrestricties. Al kleuren de financiële cijfers van Huawei nog niet helemaal zwart.

Stabiliteit is het kernwoord tijdens de voorstelling van de financiële jaarresultaten van Huawei. Na enkele jaren waarin het bedrijf zich moest aanpassen aan de Amerikaanse handelsrestricties, wil Huawei weer de blik vooruit werpen. Eric Zhu hief eind 2022 al de ‘crisismodus’ op en dat statement herhaalde de voorzitter tijdens de persconferentie.

De financiële jaarresultaten scheppen een gematigd positief beeld over de huidige status van het bedrijf. Te beginnen met het slechte nieuws voor Huawei. De nettowinst en operationele winst namen een flinke duik in 2022. Huawei maakte een nettowinst van 35,6 miljard Chinese yuan, wat neerkomt op ongeveer 4,75 miljard euro: bijna twee derde minder dan het jaar 2021.

CFO Sabrina Meng, die op 1 april de fakkel als voorzitter overneemt, verklaar die winstdaling door forse investeringen in de R&D-afdeling, die dertien procent hoger lagen. De verkoop van dochtermerk Honor in 2021 had eveneens een invloed op de cijfers. Maar ook in vergelijking met 2020, het eerste volledige jaar onder de handelsrestricties, ligt de winst nog altijd 44 procent langer.

Omzet stijgt langzaam

Een belangrijker cijfer vindt de top van Huawei de omzet, die lichtjes steeg met 0,9 procent tot 642,3 miljard yuan (+/- 85,75 miljard euro). Het is het tweede jaar op rij dat de omzet weer stabiliseert. De best presterende afdeling van Huawei is de enterprisetak, waar onder meer de cloudbusiness onder valt. Deze tak gaat met dertig procent omhoog, waar de telecomafdeling ter plaatse blijft trappelen en de gekortwiekte consumentenafdeling opnieuw met 11 procent zakte.

lees ook

Huawei reikt Europa de hand: charmeoffensief of een tikkeltje hoogmoed?

Huawei wil dan ook sterk inzetten op het diversifiëren van zijn productportfolio, zoals we recent leerden tijdens het Mobile World Congress. Maar mede omdat de consumentenafdeling zich maar moeilijk kan herstellen, blijft de omzet van Huawei ver verwijderd van de recordomzet 2019 toen het nog een topspeler in de smartphone-industrie was. Toen haalde het 891,3 miljard yuan binnen, bijna 120 miljard euro.

Bloesem

Wat moeten we nu concluderen uit de jaarresultaten van Huawei? De Chinese telecomreus lijkt langzaam maar zeker weer uit het dal te kruipen, maar de hoogdagen van weleer zijn ook nog niet teruggekeerd. Sabrina Meng omschrijft het bedrijf metaforisch als bloesem dat na een lange, koude winter weer begint te bloeien.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home