HP wil sommige printers duurder verkopen

HP OfficeJet Pro 8024

HP wil zijn printing-strategie aanpassen en printers die ook zonder HP-inkt werken, aan een hogere prijs in de markt zetten. Dat moet de marges in de dalende printmarkt gezonder maken.

Klanten die goedkope HP-printers kopen en dan inkt bij derde partijen halen, hakken in op het verdienmodel van HP. Het bedrijf verwacht dat gebruikers inkt van HP zelf kopen en dat is ingecalculeerd in de verkoopprijs van de toestellen. Wanneer mensen hun inkt elders halen, blijft de prijsstrategie niet langer houdbaar.

HP wil zijn businessmodel daarom omgooien, bevestigt CEO Enrique Lores tijdens de bekendmaking van de kwartaalresultaten van zijn bedrijf. Langs de ene kant wil HP klanten overtuigen om in het HP-ecosysteem te blijven. HP’s Instant Ink-model is daarvoor de sleutel. Met een maandelijkse abonnementskost tekenen klanten in op een servicemodel waarbij HP garandeert dat er steeds voldoende inkt voorradig is. Je krijgt een vast aantal pagina’s per maand dat je kan printen, en HP stuurt zelf tijdig nieuwe cartridges in de post.

Duurdere printers

Langs de andere kant wil HP sommige printers duurder maken. Veel heeft het niet aan budgetmodellen die inkt van de concurrentie slurpen. Het plan is daarom om printers iets duurder te maken, meerwaarde de bieden met nieuwe innovaties en minder korting te voorzien. Door meer marge te pakken op de verkoop van de toestellen, is de impact kleiner wanneer kopers daarna met andere inkt aan de slag gaan.

lees ook

HP Instant Ink review: tijd voor een printabonnement?

HP kampt al een tijdje met een dalende omzet in de printermarkt. De strategie moet een antwoord bieden op de vraag van aandeelhouders, die graag meer omzet uit de printdivisie zouden zien. Printing blijft immers een erg belangrijke poot voor HP, zoals de kwartaalresultaten vorige week duidelijk maakten.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home