De afstand tussen het IT-team en de rest van de onderneming zorgt ervoor dat bedrijven moeilijker nieuwe technologieën aannemen. Ook stellen organisaties hierdoor geen langetermijnplan voor de coronacrisis op.
IT speelt een belangrijke rol binnen bedrijven om strategische doelstellingen te behalen. Toch behandelt 72% van de bedrijven de IT-afdeling vooral als een helpdesk. Dat blijkt uit een rapport van Insight. In slechts 22% van de organisaties heeft IT een plek in de bestuursraad. Ook worden de resultaten van IT-afdelingen in 59% van de gevallen niet vergeleken met de KPI’s van het bedrijf.
Doordat veel bedrijven hun IT-afdeling niet als volwaardig onderdeel van het bedrijf beschouwen, lopen ze kansen mis om nieuwe technologieën te benutten.
Pandemie maakte kloof met IT zichtbaar
De kloof tussen IT en de rest van het bedrijf werd goed zichtbaar tijdens de pandemie. 83% van de IT-beslissingsnemers is het erover eens dat de manier van werken permanent is veranderd. De rest van het bedrijf deelt deze mening echter niet. Minstens 61% van de bedrijven gelooft dat alles na de coronacrisis weer zoals vroeger wordt.
Doordat bedrijven het idee hebben dat alles na de coronacrisis weer ‘normaal’ wordt, hebben ze weinig zin om nog te investeren in projecten voor het optimaliseren van werknemerservaring en bedrijfswerking. Hierdoor krijgen deze projecten niet de aandacht die ze verdienen en is de kans klein dat ze tot een goed einde worden gebracht.
“De pandemie heeft tot permanente veranderingen geleid in onze manier van werken en leven. We zullen niet terugkeren naar de vroegere status quo, en het is cruciaal dat organisaties zichzelf aanpassen”, zegt Marie del Marmol, country manager Insight Belux.
“In de huidige situatie kan een foute investering schadelijker zijn dan ooit tevoren. Het bedrijf blijft achter en beschikt niet over de juiste middelen voor de nieuwe manier van werken en zakendoen. De kloof tussen IT-teams en de rest van het bedrijf moet worden gedicht”, aldus del Marmol.
Niet luisteren naar IT komt met een hoge prijs
Als bedrijven de input van hun IT-afdeling niet meenemen in hun beslissingen, kan dat grote gevolgen hebben voor de lange termijn. Zo bestaat er een reëel risico dat bedrijven in projecten investeren zonder in hun doelstellingen te geloven, dat ze niet begrijpen welke impact de nieuwe manier van werken op hun personeel heeft of dat ze hun strategieën op foute veronderstellingen baseren. Dit zorgt er op zijn beurt voor dat investeringen verloren gaan, projecten mislukken en concurrenten vrij spel krijgen.
De IT-afdeling niet betrekken bij de rest van het bedrijf brengt een aardig prijskaartje met zich mee. Door niet naar de hun IT-afdeling luisteren, gaven bedrijven tussen 2018 en 2020 tot wel €4,19 miljoen uit aan projecten die geen voordelen opleverden of volledig mislukten.