Coronapandemie vergroot digitale kloof tussen bedrijven

De covid-19-pandemie heeft een uitgesproken effect op organisaties in de Benelux. Een meerderheid ziet zijn digitale transformatieplannen versnellen, al ervaart een significant deel van de bedrijven net het omgekeerde.

51 procent van de bedrijven in de Benelux heeft zijn initiatieven inzake digitale transformatie het afgelopen jaar versneld. Dat blijkt uit onderzoek uitgevoerd door Vanson Bourne in opdracht van Veeam. Bij het onderzoek zijn 3.000 IT-beslissingmakers verspreid over 28 landen betrokken. 192 respondenten komen uit de Benelux. De cijfers liggen in lijn met de rest van de wereld. In totaal geeft 54 procent van de bevraagden aan dat hun transformatieplannen een boost hebben gekregen door de pandemie. Verwonderlijk is dat niet: bedrijven moesten plots thuiswerk uitrollen en dat vertaalde zich onder andere in een versnelde verhuis naar de cloud.

Minder transformatie

Op een significante minderheid heeft covid-19 echter een omgekeerde impact. 27 procent van de bedrijven in de Benelux geeft aan dat hun transformatieplannen vertraagd of zelfs helemaal gestopt zijn. Zo groeit de kloof tussen firma’s die een uitgewerkte transformatiestrategie hanteren en bedrijven die sowieso al achter het peloton aanholden.

De overgrote meerderheid van de bedrijven (87 procent) geeft aan dat het coronavirus de digitaliseringsplannen heeft gehinderd. Vooral het gebrek aan ervaren personeel was een boosdoener, geeft 51 procent aan. Ook de continuïteit van het werk (49 procent) en de afhankelijkheid van legacy-systemen (47 procent) maakte de zaken complex.

30 procent van de bevraagden in onze contreien wijst naar economische onzekerheid als de grootste belemmerende factor voor de verderzetting van transformatieprojecten. Er speelt ook een cultuurprobleem bij 28 procent van de organisaties. Daar geven beslissingmakers aan dat de bedrijfscultuur een hindernis is. De impact van regelgeving zorgt bij evenveel bedrijven voor vertraging.

Pannes

Het afgelopen jaar geeft 91 procent van de lokale bevraagde beslissingmakers aan dat hun organisatie een onvoorziene panne van de IT-infrastructuur heeft doorgemaakt. Een dergelijke panne duurt gemiddeld 74 minuten om te verhelpen. Dat is net iets minder lang dan het wereldwijde gemiddelde van 79 minuten. Het onderzoek wijst uit dat fouten bij zowel hardware als software aan de basis liggen.

Het onderzoek wijst nog uit dat er een groot verschil is tussen de tijd die nodig is voor een organisatie om te herstellen van een panne versus de tijd die ze zich kunnen veroorloven. 76 procent van de Benelux-bevraagden kampt daar met een discrepantie, vergeleken met 80 procent wereldwijd. Hierbij moeten we wel voorzichtig zijn: Veeam verkoopt back-up en high availability-oplossingen, dus grijpt dat verschil aan als een probleem. Het is echter perfect mogelijk voor bedrijven om de eventuele gevolgen van een panne als een berekend risico in te calculeren, dat opweegt tegen de kost van een high availability-oplossing die downtime helemaal wegwerkt.

Goede prestatie

De cijfers wijzen op een groot verschil in de manier waarop bedrijven zijn omgegaan met digitalisering tijdens de pandemie. Toch zijn er een aantal problemen waar iedereen mee lijkt te kampen. Zaken als legacy en een personeelstekort komen nu extra naar boven als pijnpunten, maar strooien ook zonder pandemie roet in het eten. Al bij al presteert ons land echter op het niveau van de rest van de wereld, of zelfs ietsje beter.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !
  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home