Zeven grote technologiebedrijven hebben zich bij de Europese Commissie gemeld als gatekeeper onder de Digital Markets Act.
Om te kwalificeren als gatekeeper onder de Europese DMA moeten bedrijven voldoen aan een aantal voorwaarden. Zeven grote spelers op de digitale markt hebben nu aangegeven dat zij daaraan voldoen. Die aankondiging kwam via een Tweet door Eurocommissaris Thierry Breton.
Letter van de wet
De Digital Markets Act is sinds begin mei van kracht binnen de EU. Het is een Europese wet die ervoor moet zorgen dat technologiebedrijven op een faire en transparante manier zaken doen binnen de Unie. Het eerste voorstel hiervoor werd gedaan in december van 2020.
Poortwachters
Onder de DMA worden de gatekeepers van de digitale sector gedefinieerd. Dat zijn grote spelers in de online wereld, met een jaaromzet van minstens 7,5 miljard euro (of een marktwaarde van het tienvoud van dat bedrag).
Bovendien moeten gatekeepers maandelijks 45 miljoen gebruikers en jaarlijks honderdduizend zakelijke gebruikers binnen de EU verwerken. De platformen die kwalificeren zijn diensten zoals zoekmachines, sociale media of clouddiensten.
Gatekeepers moeten zich houden aan een aantal zaken die ze moeten en niet mogen. De meeste van die regels komen neer op een transparante markt, waarbij derde partijen gebruik kunnen maken van de diensten die de gatekeepers aanbieden. In de lijn van de antitrustregels van de EU mogen ze bovendien hun eigen producten en diensten niet voortrekken.
lees ook
EU-lidstaten geraken het eens over de Data Act
The Magnificent Seven
Een aantal grote namen hebben net voor de deadline nu aangegeven dat zij voldoen aan de voorwaarden om een gatekeeper te zijn:
- Alphabet (Google)
- Amazon
- Apple
- ByteDance (TikTok)
- Meta
- Microsoft
- Samsung
De Europese Commissie heeft nu 45 werkdagen om te beslissen of de zeven effectief gatekeeper kunnen zijn. Daarna hebben die tot en met 6 maart van volgend jaar om volledig te voldoen aan de Digital Markets Act.
Breaking the law
Wanneer gatekeepers zich niet aan de regels houden, wachten er stevige boetes. Een inbreuk kan leiden tot het betalen van een bedrag dat gelijkstaat aan een tiende van de jaaromzet. Bij recidivisten kan dat oplopen tot zelfs twintig procent.
Om ervoor te zorgen dat gatekeepers zich aan de regels houden dreigt de EU niet alleen met boetes. Er zullen marktonderzoeken komen en wanneer nodig, kunnen de verplichtingen voor gatekeepers worden aangepast.
Het engagement van deze grote namen lijkt een positieve stap in de verhoudingen tussen de EU en een aantal belangrijke spelers op het digitale speelveld. Bedrijven als Microsoft, Meta’s Facebook en Google durven al wel eens clashen met de Europese instellingen.