Google wil zoekresultaten aantrekkelijker maken

google search

Uit documenten die de Wall Street Journal kon inkijken blijkt dat Google toekomstige zoekresultaten persoonlijker, meer hapklaar en visueel aantrekkelijker wil maken.

Door kunstmatige intelligentie te combineren met globaal veruit de meest populaire zoekmachine, kijkt Google naar de – nabije – toekomst. Die toevoeging moet zorgen voor meer persoonlijke zoekresultaten, met een grotere focus op het visuele en meer gericht op een jonger publiek.

Timing niet toevallig

Het is geen verrassing dat die veranderingen dit jaar worden doorgevoerd; voor het eerst in jaren wordt de decennialange dominantie van Google’s zoekmachine bedreigd door andere spelers. Zo zijn er bijvoorbeeld enkele AI-startups die wel een stuk van de koek willen. Maar de grootste naam is Microsoft, al even geen startup meer. Microsoft voegt nu kunstmatige intelligentie toe aan de resultaten van zijn eigenste Bing. Dat werd mogelijk gemaakt dankzij de samenwerking met en investeringen in OpenAI, het bedrijf achter ChatGPT.

Dit verandert

Volgens die documenten waarover de Wall Street Journal beschikt, komt er een stevige shift in hoe de zoekresultaten van Google binnenkort worden gepresenteerd. Niet meer gewoon de typische “blauwe links” die je te zien krijgt bij een zoekopdracht, maar meer korte video’s en sociale media. Er is zelfs sprake van de integratie van meer menselijk stemgeluid, om content creators te ondersteunen op de manier dat dat tot nu vooral voor websites het geval was.

Een andere belangrijke update waarbij kunstmatige intelligentie gaat helpen is antwoorden op vragen die in de zoekmachine worden gesteld en waarop de traditionele voorgestelde websites eigenlijk niet echt een deftig antwoord vormen. Zo stelt AI binnenkort opvolgvragen en de voorstellen gaan dus meer visuals en video (zoals TikTok) bevatten. De bedoeling is om uitgebreider te helpen als er bij de eerste vraag geen afgelijnd antwoord kan worden gegeven, volgens medewerkers van Google in de gelekte documenten.

Beheerders en eigenaars van websites hoeven zich geen zorgen te maken over deze veranderingen; bronlinks maken nog steeds een (belangrijk) deel uit van de zoekresultaten.

lees ook

Google Workspace-abonnees mogen zich op de wachtlijst zetten voor Bard

Wanneer

De verwachting is nu dat Google deze aanpassingen, of alvast toch een deel ervan, gaat voorstellen op zijn jaarlijkse ontwikkelaarsconferentie: I/O. Die vindt plaats binnen twee dagen, in de Californische stad Mountain View. Dat is niet geheel toevallig waar het hoofdkantoor zich al even bevindt.

Naast de kleinere aanpassingen aan de zoekmachine wordt ook aangenomen dat Magi te gast is op de I/O conferentie. Dat is geen keynote speaker, maar Google’s nieuwste AI-project. En vermoedelijk dus ook een deel van de eerder vermelde updates. Volgens een rapport van de New York Times werd Magi al uitvoerig getest voor de conferentie en gaat dat systeem zorgen voor de meer persoonlijke zoekresultaten.

Het is niet geweten of Magi een link heeft met Google Bard, buiten de eigenaar dan, maar hopelijk voor Google loopt de voorstelling ervan beter dan bij die laatste. De AI-chatbot gaf tijdens de demonstratie op de lancering namelijk een fout antwoord op een vraag. Ongetwijfeld iets dat Google geen tweede keer laat gebeuren…

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home