Google snijdt stevig in commissie van cloud marketplace

Google verlaagt zijn commissie op de verkoop van software van derden via de cloud marketplace. Met deze actie wil Google beter concurreren met Microsoft Azure. 

Voorheen bedroeg het winstpercentage dat Google opeiste voor verkopen via zijn marketplace 20%. Nu verlaagt Google het percentage naar 3%, wat gelijk staat aan het percentage dat Microsoft Azure hanteert.

“Het is ons doel om partners het beste platform en de meest concurrerende beloningen in de industrie te bieden”, verklaart een woordvoerder van Google. “We bevestigen dat er een verandering komt in de vergoedingsstructuur van onze marketplace en zullen hier binnenkort meer over delen”, aldus Google.

Tactische en juridische redenen

Eerder dit jaar verlaagde Google ook de commissie op applicaties en games die worden verkocht via de Google Play Store. Het percentage dat app-ontwikkelaars moesten afdragen halveerde van 30% naar 15%. 

Niet alleen Google, maar ook andere grote tech-bedrijven verlaagden de afgelopen jaren het percentage dat ontwikkelaars moeten afstaan. Zo halveerde Apple eind vorig jaar zijn winstpercentage op app-verkopen van 30% naar 15%. Ook Microsoft doet mee aan het spelletje. In maart 2019 verlaagde Microsoft het percentage dat ontwikkelaars moeten afstaan naar 5%. 

Door minder winst te pakken op verkopen via hun marketplaces, willen tech-bedrijven ontwikkelaars aan hun platform koppelen. Het verlagen van het winstpercentage is dus gedeeltelijk een tactische zet. Ook wetgeving en juridische problemen spelen een rol in het feit dat tech-bedrijven op steeds minder winst azen met verkopen via hun platform. Zo is het verlagen van het percentage dat Apple pakt op verkopen via de App Store een reactie op meerdere antitrust-zaken die tegen het bedrijf lopen.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home