Google gaat AI loslaten op verschillende formats van ads in Search

google zoeken met ai

Er duiken binnenkort meer ads op die zijn gemaakt door of met AI, in de zoekmachine van Google.

Net als alle andere vernieuwingen in technologie, kan kunstmatige intelligentie vlot worden ingezet voor commerciële doeleinden. Zeker bij verschillende vormen van online advertenties. Google brengt die stelling binnenkort veelvuldig in praktijk, door generatieve AI te integreren in verschillende vormen van ads in zijn zoekmachine. Dat kondigde het bedrijf aan tijdens Google Marketing Live.

Product Studio

Een eerste nieuwe toepassing van AI op online adverteren is Product Studio. Dat is een tool waarmee bedrijven makkelijk  – en zonder extra kost – productafbeeldingen kunnen genereren via generatieve kunstmatige intelligentie.

Gebruikers halen met Product Studio ook meer uit hun bestaande beelden, zonder de nood aan extra fotosessies. Met dit systeem is het eenvoudig om een achtergrond toe te voegen, verwijderen of vervangen. Denk aan eenzelfde product waarvan de achtergrond wordt aangepast, al naargelang het seizoen. Bloemetjes in de lente, rood en groen rond de feestdagen, de voorbeelden zijn legio.

Daarnaast maakt de tech-gigant het voor bedrijven ook makkelijker om te adverteren op Google via Merchant Center Next, door de product-feed te vereenvoudigen. Gebruikers hoeven niet langer alle productinformatie handmatig in te geven wanneer ze voor het een advertentie plaatsen op Google. AI plukt dat nu allemaal meteen van de site van de adverteerder, die heeft wel nog steeds de optie om die info aan te passen of verwijderen.

Adverteerders kunnen bovendien eenvoudiger controleren hoe hun ads het doen; alle rapporten worden nu onder Prestaties verzameld. Dat laat gebruikers toe om in één keer te zien welke producten het best scoren, welke bedrijven naast hen verschijnen en zelfs hoe surfers via Maps en Zoeken de interactie aangaan met hun bedrijf.

Product Studio wordt beschikbaar via Merchant Center Next, het zakelijk platform waarmee bedrijven kunnen managen hoe hun producten op Google worden getoond. Het nieuwe systeem is binnen enkele maanden beschikbaar voor bedrijven in de VS en voor gebruikers van de Google- en YouTube-app op Shopify.

Merchant Center Next is op heel wat locaties al beschikbaar en Google gaat het de komende maanden ook naar kleinere bedrijven brengen. Globaal zou het systeem ergens volgend jaar beschikbaar zijn. Adverteerders worden sowieso op de hoogte gebracht wanneer zij er gebruik van kunnen maken.

De tweede manier waarbij Google AI gaat inzetten, is bij de ads die je steeds bovenaan de resultaten van een zoekopdracht ziet; steeds herkenbaar door het subtiele ‘Gesponsord’ dat je boven de eerste opties ziet staan. De bedoeling is om die advertenties in de resultaten nog meer overeen te laten komen met de zoekopdrachten.

Google gaat het recent gelanceerde ACA (‘automatically created assets’) voorzien van generatieve AI om zo relevantere ad-resultaten te tonen. ACA haalt nu al de nodige informatie van de websites van adverteerders om koppen en omschrijvingen te genereren; met de toevoeging van generatieve kunstmatige intelligentie wordt dat nog meer accuraat. Gesponsorde resultaten zullen zo automatisch aan zoekopdrachten worden aangepast, wat meer kliks op ads moet genereren.

Daarnaast vereenvoudigt Google het creëren van campagnes en de bijbehorende ads in zoekresultaten. Adverteerders moeten gewoon de site aangeven waarnaar een advertentie moet leiden en AI maakt vanzelf een korte omschrijving. Vervolgens suggereert het systeem relevante sleutelwoorden, koppen, afbeeldingen en omschrijvingen om in te zetten tijdens de campagne. Dat alles kan wel nog worden aangepast, het blijven suggesties.

Chatbot

Nu Microsoft begonnen is met ads toe te voegen aan Bing Chat, kan Google niet achterblijven. Het bedrijf wil zoek- en shopadvertenties toevoegen aan het AI-conversatieprogramma van Google Search. En dat via het recent in de VS aangekondigde SGE of Search Generative Experience, een nieuw systeem voor Search, voorzien van generatieve kunstmatige intelligentie.

Tijdens hun eigen ontwikkelaarsbeurs I/O toonde Google onlangs hoe ads zowel boven als onder de chatbot kunnen worden geplaatst. Zoek je bijvoorbeeld naar een nieuwe kookpot via de functie met generatieve AI, krijg je informatie te zien waarop je best let bij zo’n aankoop en vervolgens interessante producten. Je kan dan extra vragen stellen of het systeem je laten leiden. Tijdens die hele ervaring krijg je op vaste plaatsen dan relevante ads te zien. Gesponsorde resultaten in de chatbot zullen wel nog steeds zo worden aangegeven.

lees ook

Google Cloud stopt generatieve AI in cybersecurity

Het is duidelijk dat Google niet stilzit als het over generatieve kunstmatige intelligentie gaat. Eerder deze maand werd al aangekondigd dat een aantal beveiligingsfuncties er een update mee krijgen en er is ook de recente uitbreiding van Workspace met verschillende AI-functies.

Een beetje ironisch dat net de voormalige CEO van de tech-gigant zich recent bij het lijstje van AI-criticasters voegde.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.