Uit de studie van Statcounter blijkt dat Microsoft Edge een kleine winst boekt, op ruime achterstand van Chrome. Safari van Apple klimt over Firefox naar plaats drie.
Elke maand publiceert Statcounter cijfers over het gebruik van browsers over de verschillende platformen heen. Neowin meldt dat het globale beeld in 2022 niet is veranderd. Google Chrome blijft de onbetwistbare nummer één browser bij de gebruikers. Edge (Microsoft), Safari (Apple) en Firefox (Mozilla)strijden op ruime afstand om de tweede plaats.
Maandcijfers
Neowin geeft aan dat de cijfers van Statcounter niet altijd even accuraat zijn en er dus altijd een korreltje zout aan te pas mag komen. Toch geeft de onderstaande grafiek goed weer welke kloof er gaapt tussen Chrome en het achtervolgend peloton. In december was Chrome goed voor een marktaandeel van ruim 66 procent, 66,16 om precies te zijn. Dat is een verlies van 0,02 procent in vergelijking met een maand eerder.
Ver achter Chrome blijft Edge weinig verrassend op de tweede plaats staan met een aandeel van 10,99 procent (-0,18). De browser van Microsoft houdt Safari achter zich met twee procent. Voor de browser van Apple is het uiteraard lastiger om een groter marktaandeel te bereiken omdat het de enige browser is die is gelinkt aan één platform. Toch slaagt Safari er in om Firefox (7,22 procent) en Opera (3,29 procent) achter zich te houden.
lees ook
Edge haalt bijna 20% marktaandeel in België, Chrome blijft domineren
Jaarcijfers
Statcounter maakte voor de volledigheid een jaaroverzicht van het browsergebruik. Dat totaalbeeld veranderde amper het voorbije jaar voor de gevestigde waarden. Google Chrome schommelde netjes tussen 65 en 70 procent marktaandeel, met occasionele ups en downs. Hetzelfde kan worden gezegd over Safari dat een jaar lang kampeerde rond 9 procent marktaandeel. Minder goed verging het Firefox dat steeds meer terrein moet prijsgeven. In 2020 was de browser goed voor meer dan tien procent, nu moet het tevreden zijn met amper 7,22 procent.
Microsoft Edge is het levende bewijs dat het aartsmoeilijk is om de browsermarkt overhoop te gooien. Zelfs voor een platform met meer dan één miljard actieve Windowstoestellen. Op zich zijn die stuk voor stuk in staat om Chromium-based Edge te draaien. Anderzijds, Edge ziet jaarlijks het marktaandeel groeien, met net geen twee procent in 2022. Net omdat het moeilijk is om Chromegebruikers naar Edge te laten overschakelen, gebruikt Microsoft steeds vaker weinig gebruiksvriendelijke praktijken om hun browser op de voorgrond te zetten.