De Europese regels voor dataprotectie hebben het aantal beschikbare apps in Google Play met een derde verlaagd. De inkomsten voor appontwikkelaars zouden ook gedaald zijn doordat apps aan meer regels moeten voldoen.
In het onderzoek ‘GDPR and the Lost Generation of Innovative Apps’ wordt gepolst welke invloed de Europese wetgeving heeft op Google Play. Hoewel het onderzoek data verzamelde over Google Play, maakt het onderzoek ook een en ander bekend over de Play Store van concurrent Apple.
De appwinkel van Google zou in eerste plaats een vermindering in het aantal apps gezien hebben. “Toen we ons onderzoek startte in juli 2016, telden we 2,1 miljoen apps in de Google Play Store en AppBrain gaf er 2,2 miljoen weer. Het aantal Play Store-apps in onze steekproef steeg tot 2,8 miljoen in het vierde kwartaal van 2017 en nam tegen het einde van 2018 met bijna 1 miljoen af”, schrijven de onderzoekers. De vermindering komt ongeveer overeen met een derde van het totale aantal apps.
De GDPR werd net voor de start van het onderzoek goedgekeurd. Al duurde het tot mei 2018 voordat de wet effectief van kracht was.
Meer omzet voor de uitbater
Verder zouden het duurder zijn geworden om een app aan te bieden. Apple en Google, de grootste aanbieders van appwinkels, zagen hun omzet nochtans groeien van 43,6 miljard dollar in 2016 naar 83,6 miljard dollar in 2019. Al ligt de omzet niet voor iedere partij even hoog, Apple heeft twee derde van dit totaalbedrag.
Vorig jaar werden de systemen waarmee de appwinkels van beide techgiganten werken al door verschillende partijen aan de tand gevoeld. Het betalingssysteem waar ontwikkelaars niet rond kunnen en die een deel van de opbrengsten laat vloeien naar de techgiganten, zorgde voor een wetswijziging in Zuid-Korea en een antitrustzaak in de VS.
lees ook
Zuid-Korea pakt monopolie betalingssystemen in app stores van Google en Apple aan
Geld komt niet tot bij de ontwikkelaars
Tot slot zagen de onderzoekers dat ontwikkelaars op het einde van de rit minder geld overhouden. De verhoogde geldbedragen waarmee Apple en Google spelen, komen dus niet tot bij de ontwikkelaars.
Al is het voornamelijk de GDPR die de inkomsten van ontwikkelaars laat zakken. Zij dragen de verantwoordelijkheid om hun apps in orde te krijgen met Europese regels.
Onlangs publiceerde Apple nog cijfers waaruit moest blijken dat de App Store een goudmijn is voor ontwikkelaars. Het bedrijf beweert sinds de lancering van de App Store in 2008 meer dan 260 miljard dollar aan inkomsten gegenereerd te hebben voor app-ontwikkelaars.
Veranderd consumptiepatroon
Door de jaren heen bleek ook het consumptiepatroon van gebruikers veranderd te zijn. Het gemiddelde aantal gebruikers per app nam met een kwart toe en kwaliteitsvolle apps werden vaker gedownload. Al wordt daar niet over gezegd dat de GDPR deze veranderingen teweeg zou hebben gebracht.