Analysebureau Gartner ziet brood in de metaverse en verwacht dat we tegen 2026 dagelijks minstens één uur erin duiken om te winkelen, werken, leren of voor sociale contacten.
De metaverse is voorlopig hét buzzword van 2022. Bedrijven als SAP, Intel, Niantic, Microsoft en Meta gooien regelmatig met het woord om aan te tonen dat ze met de toekomst van de digitale wereld bezig zijn. Hoe die wereld eruit moet zien, weet niemand. Toch claimt Gartner nu dat tegen 2026 de metaverse dagelijks wordt gebruikt door één op vier mensen.
Gartner definieert de metaverse officieel als een collectieve, virtueel gedeelde ruimte, gecreëerd door een convergentie van virtuele en digitale realiteit. De metaverse is er altijd en levert diepgaande ervaringen. Dit kan via elk type toestel gaande van een tablet tot een headset. Bedrijven luisteren naar analistenbureau’s, wat van de metaverse een self-fulfilling prophecy maakt
Het analistenbureau benadrukt dat niemand de metaverse zal bezitten en dat er een virtuele economie aanwezig is gebaseerd op digitale munten en NFT’s. “De metaverse zal een impact hebben op elke business waarmee consumenten dagelijks interageren.”
Gartner verwacht dat 30 procent van de organisaties wereldwijd tegen 2026 producten en diensten zal klaarhebben voor de metaverse. “De adoptie van metaverse-technologie is nabij en gefragmenteerd. We waarschuwen organisaties om zwaar te investeren in een specifieke metaverse.” Het is volgens hen vandaag te vroeg om te weten of deze investeringen op lange termijn rendabel zijn. “Dat neemt niet weg dat product managers vandaag de tijd moeten nemen om te leren en verkennen in voorbereiding van de metaverse.”
lees ook