EU onderzoekt of Bing en iMessage onder nieuwe regels vallen

Europa

De Europese Unie stelt een onderzoek in naar Bing van Microsoft en iMessage van Apple. Antitrust-regulators willen zeker zijn of beide diensten al dan niet onder de strengere regels van de Digital Markets Act vallen.

Antitrust-regulators van de Europese Unie bevragen zowel gebruikers als rivalen bij Bing van Microsoft en iMessage van Apple. Dit onderzoek moet duidelijk maken of die diensten onder de strengere regels van de DMA vallen. Deze info komt van mensen die afweten van de zaak, bericht Reuters.

Groot en toch klein

Microsoft en Apple behoren tot de enkele poortwachters die de EU onder de DMA heeft aangeduid. Dat zijn grote technologiebedrijven die strengere voorwaarden opgelegd kregen om binnen de Unie te opereren. Daarbij zit onder andere de verplichting om eenvoudige toegang tot gelijkaardige diensten van kleinere derde partijen toe te laten op hun systemen.

Inmiddels was er al wel protest van beide bedrijven. Bij Microsoft vinden ze dat Bing te klein is om onder de regels voor de poortwachters te vallen, Apple denkt er ook zo over in het geval van iMessage.

lees ook

Mozilla kritisch voor verplichte browserkeuze in Digital Markets Act

Enquête

De bevraging die de EU nu bij gebruikers en rivalen wil doen, draait dan ook rond het belang en de impact van beide diensten, tegenover grotere concurrenten. Voor Microsoft zijn ook browser Edge en Microsoft Advertising meegenomen in het onderzoek.

Er wordt aan bedrijven bijvoorbeeld gevraagd of ze voor iets specifieks op die diensten leunen voor hun business. Andere vragen zijn of iMessage of één van de drie Microsoft-producten in het ecosysteem van een bedrijf passen en het aantal actieve gebruikers.

Respondenten krijgen minder dan een week om te antwoorden, er zit dus wat vaart achter. De Europese Commissie zou deze zaak binnen de vijf maanden willen afronden.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.