Samen met de lockdowns neemt ook de wereldwijde verkoop van Chromebooks af. Toch belooft 2021 nog een topjaar te worden voor de laptopmarkt in het algemeen.
Nu het leven na de pandemie er stilaan doorkomt, veranderen verkooppatronen opnieuw. Dat valt erg op in de laptopmarkt. Voor het vierde kwartaal van dit jaar voorspelt marktonderzoeksbureau TrendForce vooral een sterke daling in de verkoop van Chromebooks. TrendForce verwacht een daling van verscheepte volumes met wel 50 procent.
Veranderende situatie
De verkoop van Chromebooks werd sinds de pandemie vooral aangedreven door thuisleren. Nu leerlingen opnieuw naar school gaan, neemt de urgentie van de aankoop af. Chromebooks zelf waren op hun buurt een belangrijke drijfveer voor de laptopmarkt in het algemeen. Die kende sinds de start van de pandemie vooral een groei. Tekorten aan componenten hadden slechts een beperkte impact op de klim. Vergeleken met het derde kwartaal van 2021 komt er dus een flinke daling aan.
Die wordt volgens TrendForce nog meer voelbaar omdat fabrikanten zoveel mogelijk laptops nog in Q3 wilden verschepen. Daarmee wilden ze marge inbouwen omwille van de oververhitte logistieke ketting en de drukte aan havens wereldwijd.
Piekjaar
Toch is er ook goed nieuws. De lancering van Windows 11 gecombineerd met laptops met Intelchips van de elfde generatie zullen de verkoop nog wat aanwakkeren. De terugkeer naar kantoor gaat ook gepaard met de vervanging van toestellen. Voor heel 2021 voorspelt TrendForce een verkoop van 240 miljoen toestellen: 16,4 procent meer dan een jaar eerder.
Voor volgend jaar verwacht TrendForce wel een flinke daling. Volgens de prognose zou de laptopmarkt met 7,3 procent krimpen tot 222 miljoen toestellen. Dat is nog steeds een mooi volume en een stuk meer dan de 160 miljoen units voor de start van de pandemie.