Dubieuze Switch-verzekeringen met Koninklijk Besluit geschrapt

switch apple

Het is niet meer mogelijk voor elektronische apparaten verzekeringen te verkopen die eerst gratis zijn en na verloop van tijd veel geld beginnen te kosten. De beslissing valt na klachten over verzekeringen die winkelketen Switch afsloot voor Apple-producten.

De dubieuze praktijken van Switch kunnen zich niet meer herhalen. Het bedrijf stond erkend als verkoper van Apple-producten, maar verloor die positie omwille van de verkoop van dubieuze verzekeringen.

De praktijken kwamen aan het licht via Test Aankoop, die talrijke klachten over de verzekeringen ontving. Klanten werden bijvoorbeeld ongewenst een verzekering aangerekend bij aankoop van een Apple-toestel. De consumentenorganisatie besloot naar de financiële waakhond FSMA te stappen met de klanten, waar de conclusie na onderzoek luidde dat Switch de regels op vlak van informatiestrekking aan klanten niet naleefde.

lees ook

Switch mag geen verzekeringen meer verkopen bij Apple-producten

Gevolgen

Na het verliezen van de naam ‘premium reseller’ van Apple-producten, besloot Switch zichzelf om te dopen tot Hubside.Store. Vijftien van de 21 Belgische vestigingen werden iets later door Lab9 Stores overgekocht en worden nu opnieuw erkend als verkoper van Apple-producten.

Nu leidt de zaak tot een verbod op misleidende verzekeringen voor smartphones en andere multimedia-apparaten. Dat deelt een woordvoerder van Eva De Bleeker, Staatssecretaris voor Consumentenbescherming, mee in een persbericht. Het Koninklijk Besluit handelt over verzekeringen die de eerste maanden gratis zijn en daarna een hoge premie aan de consument doorrekenen. “Voortaan moeten periodieke premies even hoog zijn en gelijk gespreid zijn over de looptijd van het contract”, luidt het.

Volgens dat bericht misleidde Switch de consument door een zogezegd gratis verzekering bij het Apple-product aan te bieden. “Bij zo’n aankoop moesten ze, onder het mom van een cashback, hun rekeningnummer opgeven en enkele documenten tekenen. Uiteindelijk bleek echter dat ze daardoor intekenden op een verzekering op lange termijn die na die gratis periode betalend werd. Voor sommige consumenten liepen de kosten op tot zo’n tweehonderd euro per maand. Bovendien vielen hun klachten daarover in dovemansoren, omdat de klantendienst van Switch voor dergelijke zaken onbereikbaar bleek.”

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home