Het ziet er niet naar uit dat de regels van de Digital Markets Act (DMA) vanaf oktober zullen ingaan. De deadline verschuift naar de lente van 2023.
Uitvoerend VP van ‘Een Europa dat klaar is voor het digitale tijdperk’, Margrethe Vestager, zette vorige week het tijdframe voor de verdere uitwerking van de DMA uiteen. Dat gebeurde tijdens de International Competition Network-conferentie.
Opvallend was de plotse verschuiving van de periode waarin de DMA in werking treedt. De EU verwacht dat te laten doorgaan in de lente van 2023. Eerder werd over oktober gecommuniceerd.
lees ook
Europese Unie onthult definitieve invulling Digital Markets Act
Afdwingen eind 2023
In dat tijdskader kan de eerste boete worden uitgedeeld aan het einde van 2023. Bedrijven die in overtreding zijn, krijgen drie maanden de tijd om hun financiële resultaten voor te leggen aan de Commissie. De EU heeft vervolgens nog twee maanden tijd om dat goed te keuren.
Een boete voor een grote techspeler die in strijd is met de DMA kan oplopen “tot 10 procent van de totale wereldwijde omzet in het voorgaande boekjaar”, verduidelijkt Vestager.
Veel voorbereiden
“Dit volgende hoofdstuk is spannend. Het vraagt veel concrete voorbereiding”, zegt Vestager. “Het gaat om het opzetten van nieuwe structuren binnen de Commissie… Het gaat om het aannemen van personeel. Het gaat om het voorbereiden van de IT-systemen. Het gaat om het opstellen van verdere juridische teksten over procedures of meldingsformulieren. Onze teams zijn momenteel druk bezig met al deze voorbereidingen en we streven ernaar om zeer binnenkort met de nieuwe structuren te komen.”