Broadcom zet voorkeursbehandeling voor grootste VMware-klanten extra in de verf

vmware mwc 2024

Broadcom komt terug op zijn plannen om de top 2000-klanten van VMware persoonlijk te bedienen en beperkt zich tot de vijfhonderd grootste. Illustratief voor de koers van Broadcom.

Geen IT-bedrijf dat zo de gemoederen bedaart als Broadcom. Het moederbedrijf van VMware maakt nog maar eens een bocht van 180 graden. Broadcom kondigde begin dit jaar nog aan dat het de 2000 grootste VMware-klanten persoonlijk zou bedienen. Het komt gedeeltelijk op dat plan terug en beperkt zich tot de vijfhonderd grootste bedrijven. Een besluit dat in alle stilte werd genomen tijdens VMware Explore en nu door The Register naar buiten wordtr gebracht.

Het is inmiddels een jaar geleden dat Broadcom VMware overnam, maar nog lang niet alle klanten zijn overtuigd van het hernieuwde portfolio. Broadcom kiest er daarom voor om de grootste en meest lucratieve klanten hoogstpersoonlijk te bedienen. Zo zorgt Broadcom ervoor dat die klanten aan boord blijven en ook nog eens de volledige VMware-bundel afnemen. ‘Kleinere’ klanten worden doorverwezen naar partners.

Groot, groter, grootst

De wijziging is illustratief voor de koers die VMware vaart onder het nieuwe bewind. Broadcom is enkel geïnteresseerd in de allergrootste bedrijven en trekt de grens dus op de top 500. Voor wat Broadcom als de kleinere klanten ziet, betekent het herschikte portfolio nu vooral hogere licentiekosten en verplichte bundels afnemen. Te nemen of te laten, is de boodschap.

lees ook

‘Minachting en brutaliteit naar klanten’: CIO-verenigingen laken gedrag Broadcom in open brief

De cijfers geven Broadcom gelijk. Het is erin geslaagd de kosten van VMware aanzienlijk terug te dringen en dat zien investeerders graag. Zelfs hyperscalers moeten zich naar de wil van Broadcom schikken. De omzet daalt ook licht, maar dat lijkt deel van het masterplan. Als de grote vissen aan boord blijven en all-in gaan, zal de kassa blijven rinkelen.

Exodus blijft uit

Meer dan een erkenning van ‘enige ongemakkelijkheid’ hoeven misnoegde klanten niet te verwachten van Broadcom. Belangenorganisaties laken het gedrag van Broadcom, maar ook dat zet weinig zoden aan de dijk. Broadcom wil het niet horen en trekt zich er niets van aan.

lees ook

Broadcom verrast VMware-klanten met boetes voor laattijdige vernieuwingen

Bedrijven waarvan de VMware-licentie afloopt, staan voor het dilemma ‘blijven of weggaan?’ en veel bedenkingstijd gunt Broadcom niet. Onder meer Dell en Nutanix verheugden zich op een massale exodus van VMware-klanten, maar dat lijkt voorlopig niet uit te komen.  

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.