Britten verplichten Meta om Giphy te verkopen

meta

De Britse Consumer and Markets Authority (CMA) verplicht Meta om Giphy te verkopen. Volgens de marktregulator is de overname nadelig voor de concurrentie.

Meta, maar toen nog Facebook, liet in mei vorig jaar weten gif-platform Giphy over te nemen voor 400 miljoen dollar. Na uitvoerig onderzoek keurt de Britse waakhond de deal vandaag af.

“De overname kan tot concurrentiebezorgdheden leiden, zowel in het voorzien van display advertising in het VK, als tussen socialemediaplatformen wereldwijd”, geeft de CMA in zijn finale rapport aan. “Facebook moet Giphy verkopen.”

Benadelen van concurrenten

Meta zou door de overname namelijk concurrenten kunnen benadelen door hen de toegang tot Giphy te ontzeggen. Op die manier kan het zijn eigen diensten – waaronder Messenger, WhatsApp en Instagram – een gigantisch voordeel bieden.

Bovendien zou het door de overname de gebruiksvoorwaarden kunnen aanpassen waardoor Snapchat of Twitter meer data moeten afstaan wanneer ze het gif-platform willen behouden.

lees ook

VS richten pijlen op internetreuzen met nieuwe antitrustwet

Meta-monopolie

Volgens de Britten kan Giphy los van Meta voor meer innovatie vanuit de markt zorgen. Voor de overname had het gifjesplatform namelijk een adverteerplan opgesteld, dat door Facebook tijdens de onderhandelingen werd afgeketst. De Britse marktregulator beschouwt dit als zorgwekkend, gezien Meta bijna de helft van de display advertising-markt in het VK beheert.

Dat Zuckerberg het plan heeft om geduchte concurrenten op te kopen voor ze zijn plannen in de war brengen, is al langer duidelijk. De socialemediagigant heeft echter nog niet op de uitspraak van de CMA gereageerd.

lees ook

Europa kiest voor brede toepassing Digital Markets Act

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home