Adobe’s geplande overname van designtool Figma wordt onderzocht door de Britse antitrustregulator CMA.
De Britse antitrustregulator Competition and Markets Authority maakt zich zorgen bij de geplande overname van designtool Figma door het grotere Adobe.
Wie
Figma zag het publieke levenslicht in 2016 en dient vooral voor schermdesign, het ontwerpen van interfaces. De applicatie focust erg op real-time samenwerking.
Bezorgdheid
Adobe is bereid om twintig miljard dollar te betalen voor Figma, een bod dat al sinds september vorig jaar op tafel ligt. Met de overname vreest de CMA dat ontwerpers van online producten te hard in hun keuze gaan worden beperkt. Bovendien maakt de regulator zich zorgen over het inperken van mogelijke innovaties door deze move.
Wat schermdesign betreft, bieden Adobe en Figma gelijkaardige producten aan. Volgens de CMA heeft die laatste zich intussen stevig gepositioneerd in die markt en deed Adobe de afgelopen jaren heel wat investeringen om sterker te staan op dat gebied. Deze gezonde competitie zorgde intussen voor heel wat innovaties op vlak van design en bijbehorende software. De Britse vrees is nu dat die gaan wegvallen, wanneer beide bedrijven onder dezelfde vlag zouden werken.
Veel startups en gevestigde bedrijven maken gebruik van de diensten van ofwel Adobe ofwel van Figma in het Verenigd Koninkrijk. Wanneer die concurrentie wegvalt, is de kans groot dat dat gebrek aan broodnodige innovatie uiteindelijk zorgt voor minder kwaliteit aan hogere prijzen, volgens de CMA. Exact voor die reden, deed de regulator eerder dit jaar ook al onderzoek naar een overname van VMware door Broadcom.
Tenzij Adobe tegen het einde van deze werkweek kan bewijzen dat al die zorgen onterecht zijn, lanceert de CMA een diepgravend onderzoek. Als het bedrijf die deadline haalt, heeft de CMA op zijn beurt vijf werkdagen om Adobe’s antwoord te evalueren.
De autoriteiten over Het Kanaal zijn niet de enigen die deze overname in de gaten houden, ook de EU heeft zijn bezorgdheid al geuit in deze zaak.