Bpost lanceert crypto-postzegel: twee jaar na de hype en zonder meerwaarde

Bpost lanceert vandaag een crypto-postzegel, gebaseerd op NFT-technologie. Net als de meeste andere NFT-projecten, heeft ook dit initiatief geen intrinsieke waarde.

Bpost lanceert vandaag een Crypto-postzegel. Dat is een product dat bestaat uit een gewone postzegel, gekoppeld aan een digitale afbeelding van die postzegel. De gewone postzegel kan je net als een andere zegel gebruiken om brieven te sturen, de digitale versie wordt als NFT bewaard op een blockchain. Naar analogie met de meeste andere NFT-projecten, kan je ook met deze NFT-zegel niets doen.

NF-wat en waarom?

Het hele project is verrassend. Om te beginnen dateert de NFT-hype van twee jaar geleden. Even een reminder voor wie het in Keulen hoort donderen: een NFT of Non Fungible Token is een uniek digitaal token, waarvan het eigendom via de blockchain wordt bijgehouden. NFT’s worden gekoppeld aan digitale items. In de hoogdagen van de hype waren dat bijvoorbeeld prenten van aapjes. Wie de NFT van een prentje (van een aap of een postzegel of iets anders) bezit, is volgens NFT-believers de eigenaar ervan.

lees ook

NFT’s zijn dwaas en ieder serieus bedrijf blijft er best vanaf

Een NFT heeft echter geen enkele juridische waarde, dus bewijst minder dan een gewone mail waarin je eigendom overdraagt. Bovendien is de NFT enkel virtueel gekoppeld aan de eigenlijke afbeelding. De prent zelf is gewoon een digitale jpeg of png, die je naar believen kan kopiëren. Doe je dat, dan zal de eigenaar van de NFT van de prent heel boos kijken. We schreven in 2022 al in veel detail over NFT’s, hoe ze werken en waarom ze dwaas zijn, dus raadpleeg dit artikel gerust voor meer details.

Intussen is de NFT-hype gaan liggen. Wie veel betaalde voor niet-juridische digitale eigendomsstempels van aapjesprenten, zoekt zijn heil sinds eind 2023 in een rechtszaak. Ook Salesforce probeerde nog wat met NFT’s te doen, maar in de praktijk is de het hele idee een stille dood gestorven.

Voor de verzamelaars

Enter Bpost, dat met nog een jaar vertraging zijn crypto-postzegel introduceert. De crypto-postzegel is net als de prentjes van de apen alleen maar waardevol voor wie gelooft dat die waardevol is. Bpost mikt daarvoor op verzamelaars met digitale ambities. Zij zullen de NFT’s van hun digitale zegels kunnen verzamelen en ruilen.

Nogmaals: enkel de NFT is uniek en staat op de blockchain. Het bijhorende prentje zelf, is een doodnormaal afbeeldingbestand dat je miljarden keer in identieke kwaliteit kan kopiëren, indien je wil. De crypto-zegel is al helemaal niet gekoppeld aan de echte postzegel, en helpt je dus niet om je zending op eender welke manier veiliger of beter volgbaar te maken.

lees ook

NFT-kopers kiezen voor grote rechtszaak nu ze beperkte waarde apenprentjes ontdekken

Bpost werkt voor zijn zegel samen met PostNL, de Österreichische Post en POST Luxembourg. Hoe de Belgische zegel er zowel digitaal als fysiek gaat uitzien, mogen we in september ontdekken. Dan deelt Bpost ook mee hoe je in de eShop er je geld aan kan geven. Vooraf bestellen kan vanaf 16 oktober. Een week later ligt hij ook in de Filaboetieks van Bpost. Een stuk kost 9 euro. Vanaf twee stuks betaal je 8,64 euro per stuk.

Innovatief, volgens Bpost

Bpost-CEO Chris Peeters noemt deze nieuwe manier van postzegels kopen, verzamelen en ruilen zowel veilig als innovatief. Dat zijn twee termen die we gezien de geschiedenis van NFT’s niet met de crypto-oplossing zouden associëren. Twee jaar eerder zou deze zegel een boeiende gimmick zijn geweest. Vandaag leest het toch vooral als vijgen na een sowieso al teleurstellende Pasen.

De drie andere postbedrijven lanceerden in 2023 ook al een crypto-zegel. Bovenstaande afbeelding is daar een voorbeeld van. Je kan de prent zoveel bekijken als je wil, ook al heb je er geen NFT van.

Dit artikel verscheen oorspronkelijk op 5 juli 2024. De tekst kreeg een update met de recentste informatie.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.