Bing AI-chatbot moet binnenkort advertenties tonen

bing

Microsoft heeft de laatste maanden veel tijd en energie gestoken in het toevoegen van AI-functies aan al zijn producten. Nu werkt het bedrijf aan een manier om geld te verdienen aan de technologie: advertenties. 

Volgens Microsoft VP Yusuf Mehdi gaat het bedrijf de advertentie-inkomsten delen met de eigenaren van de content die hebben bijgedragen aan het antwoord dat de chatbot geeft. Ook werkt het bedrijf aan een manier om de bron van een antwoord in de chat te laten zien. Dat laatste werkt op een vergelijkbare manier als de zoekmachines die we kennen, waarbij er een URL onder een zoekresultaat staat. 

Door advertentie inkomsten met partners te delen, doet Microsoft een poging om een dreigend vraag-en-aanbod probleem aan te pakken. De informatie die chatbots gebruiken voor een antwoord, moet namelijk ergens vandaan komen. 

Om antwoord te geven op een vraag, struinen chatbots het internet af. De inhoud die Bing Chat gebruikt om een antwoord te geven is door iemand gemaakt. Als AI-chatbots het maken van content minder lucratief maken, is er minder informatie beschikbaar om door te spitten en wordt het moeilijker voor chatbots om goede antwoorden te geven. 

Content van lage kwaliteit en advertentiemoeheid

Als je ooit de standaard homepage van Microsoft Edge hebt geopend, weet je dat de pagina over het algemeen niet bepaald nieuws van hoge kwaliteit laat zien. De pagina bestaat vooral uit lijstjes, roddels over beroemdheden en clickbait-artikelen. Dit soort content draagt weinig bij aan het leven van de gemiddelde Microsoft Edge-gebruiker en zal ook weinig opleveren voor Bing Chat-gebruikers

Een ander probleem dat de advertenties in Bing Chat met zich meebrengen, is advertentiemoeheid. Advertenties zijn een vast onderdeel van de Microsoft-ervaring geworden. Ze verschijnen in de zoek- en widget-menu’s van Windows 11, in de Microsoft Store en zelfs in het vergrendelscherm dat je ziet als je je aanmeldt voor je computer. 

Bovendien maakt Microsoft reclame voor zijn eigen producten en diensten in de Instellingen van Windows 11 en in Windows Verkenner. En je wordt er regelmatig aan herinnerd om over te stappen naar Edge als je standaardbrowser en Bing te gaan gebruiken als standaardzoekmachine. 

Afzonderlijk zijn al deze advertenties geen al te groot probleem voor de gebruikerservaring. Maar allemaal bij elkaar wordt het wel wat veel. Microsoft heeft zijn best gedaan om van Windows 11 de meest consistente versie van Windows in lange tijd te maken. Het is jammer dat deze ervaring wordt verstoord door zoveel advertenties, matige nieuwsfeeds en herinneringen om andere Microsoft-producten te gebruiken.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home