Amazon is niet van plan AWS af te stoten, ook al gaan daar stemmen voor op. Niet alle investeerders zijn fan van het gebundelde aanbod, maar daar ligt Amazon niet van wakker.
Wat hebben AWS en Amazon gemeen? Niet zo heel veel, wanneer je er over nadenkt. De webwinkel maakt dankbaar gebruik van ’s werelds grootste cloudprovider, maar verder is er niet al te veel overlap. AWS groeit intussen als een kool en is al groter dan HP of Cisco. Bovendien heeft de divisie van Amazon niet al te veel te maken met de wanpraktijken in de magazijnen van de webwinkel. Investeerders vinden het al langer een goed idee om de twee organisaties te splitsen, maar daar heeft AWS geen oren naar.
Goed voor de klanten
In een interview met Bloomberg geeft AWS CEO Adam Selipsky aan dat Amazon geen ambitie heeft om AWS te laten ontpoppen tot een uniek bedrijf. “Het is goed voor onze klanten dat AWS een deel is van Amazon”, zegt Selipsky. “Grote enterprises willen gebruik maken van het hele aanbod van Amazon.” Volgens de CEO is de manier waarop Amazon vandaag is georganiseerd erg goed voor klanten.
Dat mag opvallend zijn. Dell en VMware hebben bijvoorbeeld veel meer raakvlakken, maar besloten na een relatief succesvol huwelijk om toch weer uit elkaar te gaan. Dat geeft beide organisaties immers de kans om zich meer op hun core business te richten. Selipsky geeft van zijn kant aan dat het idee zelfs niet ter sprake komt in gesprekken met Jeff Bezos en Amazon-CEO Andy Jassy.