Unified communications-specialist Avaya vraagt in de VS het faillissement aan. Dat gaat gepaard met een herstructurering die ervoor moet zorgen dat het bedrijf niet definitief de boeken hoeft te sluiten.
Avaya vraagt in de Amerikaanse staat Texas bescherming aan onder het zogenaamde Chapter 11: het equivalent van wat bij ons een faillissement heet met bijhorende bescherming tegen schuldeisers. Het is al de tweede keer dat Avaya deze drastische maatregelen moet nemen.
Moeilijke aanpassing
Het bedrijf is een coryfee in de wereld van unified communications, maar heeft moeite met zich aan te passen aan de evoluerende markt. Avaya is in zijn DNA een leverancier van capex en hardware-oplossingen terwijl de communicatiemarkt evolueert naar een servicemodel. De Amerikaanse firma probeerde wel (laat) mee te evolueren met z’n tijd, maar ook dat blijkt moeilijk. Het afgelopen fiscaal jaar vielen ook de inkomsten uit abonnementen terug.
In 2019 investeerde RingCentral nog een half miljard dollar in Avaya. De twee ondernemingen werken binnen een strategische samenwerking aan een cloudgebaseerd aanbod, maar dat kon de meubelen niet redden.
Gekelderde koers
De transitie naar een serviceprovider loopt vaak stroef maar voor Avaya bleken inkomsten en schulden totaal niet meer in balans. Het spook van het faillissement waart al sinds begin dit jaar rond. De problemen werden echt ernstig toen de aandelenkoers van het bedrijf midden december kelderde.
Het is niet de bedoeling om de handdoek finaal in de ring te gooien. Het faillissement gaat gepaard met een herstructureringsplan dat meer dan 75 procent van de schuldenberg zal doen verdwijnen. Het gros van de schuldeisers staat achter het plan. Dat toont dat Avaya ook vandaag nog een zeker vertrouwen geniet en geldschieters verwachten dat het bedrijf zichzelf wel degelijk kan omvormen tot een speler die opnieuw rendabel en relevant is.
Avaya is in ieder geval niet aan zijn proefstuk toe. In 2017 moest het bedrijf zich al een eerste keer heruitvinden via een faillissement.