Apple maakt aanpassingen aan zijn App Store-beleid om betalingen buiten de App Store toe te laten. Dat betekent niet dat ontwikkelaars ontsnappen aan de verplichte commissie.
Ontwikkelaars waren tot heden strikt verplicht om gebruik te maken van Apple’s betaalsysteem om appaankopen te verwerken, maar daar komt verandering in. Apple kondigt nieuwe regels aan rond zijn App Store. Applicaties zullen voortaan betaallinks mogen weergeven die je uit de appwinkel leiden naar een betaalplatform naar keuze.
Deze toegeving doet Apple niet helemaal vrijwillig, maar is nog een naschok van de juridische strijd die het bedrijf al sinds 2021 voert met gameontwikkelaar Epic Games. De uitgever van de onder jongere generaties razende populaire Fortnite-games wist, met succes, het strenge appwinkelbeleid van Apple (en Google) aan te kaarten. Een deel van de uitkomst van die rechtszaak is dat Apple dus zijn grip op appontwikkelaars een beetje moet lossen.
Dat zal wel volgens de regels van Apple verlopen. Zo moeten ontwikkelaars nog altijd wel eerst expliciete toestemming van Apple verkrijgen om een externe link te mogen toevoegen, en moet de optie om betalingen binnen de App Store af te ronden blijven worden aangeboden. Klikt de gebruiker op een link, dan krijgt die in koeien van letters een waarschuwing dat hij/zij de beveiligde omgeving van de appwinkel verlaat en Apple niet verantwoordelijk is voor wat er dan kan gebeuren.
Langs de kassa
Het is niet meer dan water bij de wijn gieten wat Apple doet. Wie had gehoopt dat met het toelaten van externe betaallinks de commissie die Apple op elke aankoop int zou verdwijnen, komt bedrogen uit. In de regels staat dat Apple zich nog steeds het recht toe eigent om 27 procent op iedere aankoop te vragen, kleine ontwikkelaars moeten twaalf procent afstaan. Het zegt daarbij wel zelf dat het ‘in veel situaties moeilijk tot zelfs onmogelijk zal zijn de commissie te innen’.
Of dat alle kritiek op het App Store-beleid zal doen verstommen, is nog maar de vraag. De aanpassing geldt op dit moment enkel voor de Verenigde Staten, maar ook in Europa dient Apple noodgedwongen aanpassingen te maken. In maart lanceert het een specifieke versie van zijn appwinkel voor de Europese markt waar het sideloaden van applicaties zal toelaten. Apple is door de Europese Commissie aangeduid als poortwachter en moet zich dus schikken naar de Digital Markets Act, al doet de iPhonebouwer er alles aan om daaronder uit te geraken.