In 2019 lanceerde Lenovo twee ThinkBooks: zakelijke computers die niet onder het ThinkPad-gamma vallen en volledig gericht zijn op de kmo. Het snelgroeiende portfolio toont de impact van veranderende verwachtingen op laptopproducenten en hun toestellen.
In 2019 introduceerde Lenovo een nieuwe laptopfamilie: ThinkBook. ThinkBook staat naast het gekende ThinkPad dat al meer dan 25 jaar lang een breed gamma aan zakelijke laptops omvat. “ThinkBook is gericht op de kmo-markt”, zegt Danny Amelryckx, Client Solution Technologist bij Lenovo. Bij de lancering ging het eerst op één en dan om een tweede model, maar intussen is ThinkBook een volledige familie.”
Ongedekt marktsegment
Amelryckx geeft aan dat Lenovo voor de lancering van ThinkBook een opening had in zijn dekking van de markt. ThinkPad is immers gericht op grote ondernemingen en enterprises. Om aan kleinere bedrijven tegemoet te komen, lanceerde Lenovo wel de instapreeks ThinkPad E en zakelijke instappers onder de noemer Lenovo V. Geen van beide reeksen bood echter een volledig antwoord op de unieke vraag uit de kmo-markt.
“Het profiel van de gebruikers verandert”, weet Amelryckx. “Millennials en Gen Z zijn opgegroeid in een andere wereld dan hun voorgangers. Hun verwachtingspatroon naar technologie toe is anders.” Deze jongere mensen zijn niet tevreden met een laptop geselecteerd door het IT-departement. Ze willen een toestel dat aan hun verwachtingen voldoet. Bedrijven van hun kant willen dat aanbieden, aangezien dergelijke extra’s belangrijk zijn om schaars getalenteerd personeel te binden.
lees ook
Lenovo omarmt Intel en AMD met nieuwe ThinkBook en ThinkPad-laptops
Voor een enterprise-omgeving heeft Lenovo een duidelijk antwoord op die veranderende realiteit. Het brede gamma biedt heel wat opties, van instapmodellen tot en met de premium X1-reeks. Er bestaan intussen zelfs enkele zilverkleurige opties naast het traditionele ThinkPad-zwart. Voor de kmo was het aanbod van Lenovo echter te beperkt, aangezien klanten de facto enkel uit instapmodellen konden kiezen.
Op maat van de kmo
“ThinkBook is agressiever geprijsd voor het budget van de kmo”, zegt Amelryckx. “De toestellen komen op het vlak van prestaties, functionaliteit maar ook design toe aan de verwachtingen van de nieuwe generatie.” Dat betekent in de praktijk dat de toestellen zilverkleurig zijn, wat volgens Lenovo doorgaans meer in de smaak valt bij eindgebruikers. Verder hanteert de PC-fabrikant een unieke designtaal met kleurschakeringen.
Ondanks de scherpere prijs moeten de laptops functioneel niet onderdoen voor ThinkPads. Amelryckx: “De toestellen doorstaan dezelfde MIL-tests en zijn dus even robuust. Ze hebben een gelijkaardig toetsenbord als dat van de ThinkPads, al heeft het bij ThinkBook een ander kleurtje en geen TrackPoint.”
Belangrijke verschillen
Waar zit dan het verschil met ThinkPad? Langs de ene kant zijn er enkele hardwarematige compromissen. Zo zijn alle ThinkBooks uit aluminium vervaardigd, terwijl de ThinkPad-reeks bestaat uit exotischere en lichtere materialen zoals carbon, magnesium en titanium. Langs de andere kant verschilt het ondersteunende ecosysteem. Dat is significant meer gericht op de noden van de kmo.
Amelryckx geeft de Lenovo Vantage-software als voorbeeld. Die laat kmo’s toe om bepaalde IT-zaken zoals updatebeheer te automatiseren aan de gebruiker toe te vertrouwen. In een kleinere onderneming is dat een enorme meerwaarde, in een grote enterprise wil je zoiets net aan banden leggen.
Diensten op maat van enterprise
Verder voorziet Lenovo uitgebreidere factory services voor ThinkPad. ThinkBook en ThinkPad hebben Autopilot, waarbij de laptop meteen geconfigureerd wordt wanneer een werknemer de eerste keer inlogt met zijn werk-account. Voor ThinkPad voorziet Lenovo meer opties. “Zo kunnen we toestellen meteen uitrusten met de juiste applicaties in de fabriek”, verduidelijkt Amelryckx.
lees ook
Lenovo lanceert nieuw laptopsubmerk voor kmo’s: ThinkBook
Andere verschillen zijn meer gericht op niches. Zo is de kans bij enterprises groter dat er striktere beveiligingsmaatregelen van kracht zijn. Hij geeft het voorbeeld van een bank, waarbij de HDD of SSD van een toestel niet zomaar het bedrijf mag verlaten. Voor ThinkPads heeft Lenovo de Keep your drive-optie waarbij de harde schijf bij een reparatie bij de klant blijft. Voor kmo’s is dat niet zo belangrijk, dus bestaat de optie niet voor ThinkBooks.
Sneller innoveren
Een laatste verschil tussen de twee families heeft betrekking op innovatie. Daar merkt Amelryckx dat enterprises traditioneel toch iets afwachtender staan tegenover nieuwigheden. Daarom introduceerde Lenovo de vingerafdruksensor in de aan/uit-knop eerst in het ThinkBook-portfolio. Wanneer kmo’s de vernieuwing omarmen, kan die vervolgens alsnog doorvloeien naar het enterprise-gamma.
Zowel ThinkBooks als ThinkPads zijn gebouwd om zeker drie jaar minstens acht uur per dag te werken.
Danny Amelryckx, Client Solution Technologist Lenovo
En wat met de Yoga-reeks van laptops voor consumenten? Amelryckx is duidelijk: die zijn niet geschikt voor professioneel gebruik. Niet alleen missen ze de nodige ondersteuning, ook hardwarematig zitten ze anders in elkaar. “Zowel ThinkBooks als ThinkPads zijn gebouwd om zeker drie jaar minstens acht uur per dag te werken. Consumentenlaptops zijn niet gemaakt met dergelijk intensief gebruik in het achterhoofd.”
Vage lijnen, geen harde grenzen
De verschillen tussen ThinkBook en ThinkPad zijn uiteindelijk vooral voelbaar voor enterprises, die wel degelijk nood hebben aan de uitgebreidere ondersteuning die bij ThinkPad hoort. Bij ThinkBook ontbreekt die, maar daar zal een kmo doorgaans niet veel van merken. In ruil zijn de toestellen scherper geprijsd en hebben ze misschien counter-intuïtief iets meer nieuwe functies.
Amelryckx merkt nog op dat de lijnen tussen de categorieën niet absoluut zijn. Zo blijft het perfect mogelijk om als kmo toch voor ThinkPad te kiezen, en kunnen ThinkBooks ook interessant zijn voor bijvoorbeeld studenten.
De eerste cijfers tonen aan dat Lenovo raak heeft geschoten met ThinkBook. Het gamma kannibaliseert de verkoop van ThinkPad niet, maar bekoort een niche die Lenovo eerder niet zo goed bereikte. Natuurlijk is de concurrentie sterk. Ook andere fabrikanten hebben een gamma gericht om kmo’s. Amelryckx heeft echter vertrouwen in het product en de bijhorende diensten. “Een oplossing als Vantage is nog steeds uniek in de markt”, besluit hij.