Brother: “Printvolume vandaag herstelt zich naar niveau vóór covid-19, mono groeit het hardst”

Brother MFC-J5330DW

Volgens Brother herstelt het printvolume op de werkvloer zich naar het niveau van vóór covid-19. Enige donkere wolk aan de hemel is het chiptekort waar ook de printerfabrikant mee worstelt.

Sinds covid-19 de wereld in zijn greep houdt, heeft het professionele leven zich moeten aanpassen. Veel organisaties hebben thuiswerk moeten omarmen en vandaag wordt vaak de term ‘hybride werken’ rondgegooid. Niet iedereen keert fulltime terug naar kantoor, maar de meesten zetten er vandaag al wel eens een voet binnen om collega’s te zien of voor een belangrijke vergadering.

Die terugkeer naar kantoor is ook duidelijk voor Brother door de cijfers rond Managed Print Services. “Tijdens de quarantaine hebben we een flinke terugval gezien van het printvolume, tot 25 procent van het normale aantal afdrukken”, zegt Frank Van de Velde, Solution Manager bij Brother België. “Vandaag zitten we opnieuw op het niveau van begin 2020 over alle accounts heen.”

Chiptekort en logistieke uitdagingen

Papier printen is één, maar daarvoor heb je wel toestellen en inkt nodig. Brother worstelt net als elke technologiefabrikant met hetzelfde wereldwijde chiptekort, maar ook transport en lokale lockdowns vormen sinds vorig jaar al een uitdaging. Van de Velde zucht wanneer we het onderwerp bovenhalen.

“Het is bij bepaalde modellen echt dramatisch. We moeten elke dag opnieuw schakelen en leveringen finetunen om klanten uit de nood te helpen. Soms moeten we zelfs oude modellen laten staan en herstellen of een andere printer voorstellen, gewoon om hen vooruit te helpen.”

In Aziatische landen gebeurt het regelmatig dat ineens een site twee weken moet sluiten door corona. Dan kloppen afgesproken leverdata niet meer en begint de miserie.

Frank Van de Velde, Solution Manager bij Brother België

Volgens hem wordt vandaag nog heel wat verscheept via dure vliegtuigen om te bufferen tegen containerschepen die er veel langer over doen. “Je mag niet onderschatten hoe verwend we hier zijn in Europa”, wijst Van de Velde fijntjes op. “Hier is iedereen gevaccineerd en sluiten fabrieken niet. In Aziatische landen gebeurt het regelmatig dat ineens een site twee weken moet sluiten door corona. Dan kloppen afgesproken leverdata niet meer en begint de miserie.”

Kostbare inkt (en toner)

De chipproblemen drukken de printerproductie, maar ook voor inkt moet Brother zich nog dikwijls in het haar krabben. Door de brutale start van covid-19, allereerst in Aziatische landen, heeft de fabrikant bliksemsnel moeten schakelen om niet zonder inkt te vallen. Inkt is een belangrijke focus van elke printerfabrikant, omdat hiermee het geld wordt verdiend.

Die achterstand heeft Brother al regelmatig bijgewerkt, maar wanneer zo’n fabriek plots moet sluiten start diezelfde uitdagingen opnieuw volgens Van de Velde. Op de vraag of de producten duurder zijn geworden, reageert hij met een tweeledig antwoord. “We zijn heel transparant wat betreft prijsverhogingen. Verhoogde transportkosten nemen wij voor onze rekening, ongeacht of dat nu met het vliegtuig is of een veel duurdere container op een schip.”

“Pas wanneer de grondstof duurder wordt, rekenen we een prijsverschil door aan de klant. We houden rekening met alles wat de productiekosten verhoogt en passen de prijs aan in de richting waar nodig.”

Managed Print Services

In het begin schreven we al dat Managed Print Services bij Brother vandaag op het oude niveau van voor covid-19 staat. Dat betekent niet dat de markt er exact hetzelfde uitziet. Het aantal contracten bij kmo’s is naar beneden gegaan, vaak goed voor twee tot drie machines. De grote accounts groeien wel en ook het aantal tenders neemt niet af.

“Je merkt wel dat organisaties nog minder tijd in printers willen stoppen vandaag”, zegt Van de Velde. “Je wil geen dure IT’er op een printerprobleem of een installatie ervan zetten, dat is zonde van het geld. Organisaties outsourcen printers nog meer dan vroeger. Daarnaast moet de toner ook telkens daar zijn wanneer het nodig is, zonder zever.”

Je wil geen dure IT’er op een printerprobleem of een installatie ervan zetten, dat is zonde van het geld.

Frank Van de Velde, Solution Manager bij Brother België

Managed Print Services zit vandaag in de lift omwille van het gemak van een prijs per gedrukte pagina voor alles: support, onderhoud, levering van inkt, ingebruikname en ga zo maar verder. Uiteindelijk wil Brother dit ook naar de gewone consument brengen. “Je ziet vandaag al een eerste stap daarin met drie jaar inkt in de doos.”

Wie vandaag op Managed Print Services intekent, moet rekenen op een minimaal printvolume van 500 pagina’s per maand.

Door covid-19 en het huidige chiptekort ziet Van de Velde een aantal trends die zich mogelijk kunnen doorzetten in 2022. “Opvallend is de plotse opkomst van mono-afdrukken. Voor de pandemie zagen we daar een dalende trend, maar nu maakt het een comeback.”

Hij wijst ook naar meer flexibele oplossingen in tijden van chiptekorten. Zo kunnen organisaties voor een A3-inkjetprinter opteren voor die handvol A3-vellen die ze maandelijks afdrukken, in plaats van in een grote, duurdere A3-lasermachine te investeren.

Thuiswerk is een blijver en dat brengt ook printeruitdagingen met zich mee. Wat als de inkt op is of de printer werkt niet meer? Vanaf welk printvolume ondersteun je zo iemand efficiënt? “Doorgaans werken we met een kleine printer thuis om te depanneren en worden grote afdrukken op kantoor opgehaald. Het enige wat je moet doen is je NFC-kaart tonen en je afdrukken rollen eruit.”

Volgens hem moet de printer in de toekomst nog meer een centrale hub worden binnen elke organisatie. “Een server staat in de cloud, laptops pakken mensen mee naar huis, maar de printer blijft altijd staan. Daar moeten organisaties veel meer mee doen.”


Dit is een redactionele productie in samenwerking met Brother. Voor meer informatie over hun printoplossingen kan je hier terecht.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.