In 2022 moeten RPA-specialisten zich heroriënteren om klanten zo goed mogelijk te bedienen. Nemen ze die moeite niet, dan dreigt het automatiseringsproces snel stil te vallen. UiPath vreest zelf niets: het bedrijf is naar eigen zeggen helemaal voorbereid om automatisering verder te zetten in 2022.
In 2021 kon UiPath bijzonder mooie financiële resultaten naar buiten brengen. UiPath kon dan ook heel wat nieuwe klanten strikken. Het klantenbestand dikte voornamelijk aan onder impuls van de pandemie. Bedrijven zagen in dat ze het zonder automatisering moeilijk kregen in de veranderde werkomgeving. Om bedrijfsprocessen opnieuw op volle toeren laten draaien, maakte Robotic Process Automation (RPA) zijn intrede op de werkvloer.
Ondernemingen die hun bedrijfsprocessen onder handen lieten nemen door RPA-specialisten, zagen onmiddellijk vooruitgang. Dat komt doordat allereerst de eenvoudige taken worden overgedragen. Het gaat daarbij om taken die voor het personeel doenbaar zijn, maar vaak herhaald worden. Voor dergelijke eenvoudige taken schrijft een ontwikkelaar in een mum van tijd een script.
In de beginfase lijkt automatisering daarom een fluitje van een cent. Na een tijdje raken de eenvoudige taken alleen op. Het vlotte proces van automatisering lijkt op dat moment in elkaar te storten en het wordt moeilijker aan te duiden waar nog opportuniteiten liggen.
Het werk van een RPA-specialist houdt zeker niet op na het automatiseren van eenvoudige taken. Hoeveel die nog voor jouw bedrijf kan betekenen, hangt wel in grote mate af van de RPA-specialist waarmee je in zee gaat.
Een goede RPA-specialist probeert ieder jaar nieuwe bedrijfsprocessen onder handen te nemen. Voor het komende jaar zijn er enkele pistes waar aanbieders van RPA-oplossingen zichzelf in kunnen onderscheiden door het juist aan te pakken.
Samenwerking bevorderen
RPA slaat de brug tussen honderden systemen die in een bedrijf aanwezig zijn, maar onafhankelijk van elkaar functioneerden. Door ze te laten samenwerken, weet het systeem zelf op welke plaats het moet zijn om de juiste informatie te krijgen. Op die manier worden papierprocessen deels afgeschreven en vervangen door een botje dat alles snel en handig zelf invult.
RPA slaat de brug tussen honderden systemen die in een bedrijf aanwezig zijn, maar onafhankelijk van elkaar functioneerden.
Voor 2022 is het belangrijk dat RPA nog meer bedrijfssystemen laat samenwerken. Dat kan RPA volgens UiPath niet zonder de hulp van artificiële intelligentie (AI). Niet iedere RPA-speler maakte al de combinatie met AI, maar daar beginnen ze beter snel mee. UiPath wijst er trots op dat het in ieder onderdeel van zijn UiPath Platform AI heeft ingebouwd. Volgens het bedrijf bereiken beide technologieën meer door samen te werken, terwijl ze op zichzelf al heel krachtig staan.
De slimme bank
UiPath pakt uit met het voorbeeld van een bank die snel werkt door processen te automatiseren. Van klanten krijgt de bank goede recensies, want de bank werkt snel en neemt complexe taken over van klanten.
De bank maakt dat mogelijk door RPA samen te laten werken met AI. Om een leningaanvraag in te dienen, haalt een robot de nodige informatie uit een berg documenten. Bovendien vult de robot de informatie zelf in op de juiste plaats. Dat is mogelijk door Natural Language Processing (NLP), een vorm van artificiële intelligentie die computers de mogelijkheid geeft menselijke taal te ontleden.
lees ook
NLP en Nederlands: waarom wereldtalen nog steeds een streepje voor hebben
Klanten van de bank krijgen eigenlijk een persoonlijke assistent die zaken voor hen regelt. Vraagt een klant zich af in welke fase de aanvraag zich bevindt, dan handelt een robot dat even goed af.
Voor de werknemers van de bank vermindert de werklast natuurlijk eveneens. Enerzijds moeten zij zich niet vaak bezighouden met vragen van klanten. Anderzijds moeten werknemers veel minder informatie verzamelen en handmatig invullen om een leningaanvraag te controleren. Dat werk neemt de robot evenzeer voor zijn rekening. Werknemers controleren na een bepaalde tijd wel het werk dat de robotjes uitvoerden en van de ontdekten fouten leert AI opnieuw bij.
Over de jaren heen zal AI en machine learning een nog veel grotere plaats krijgen in RPA. De processen moeten grotendeels nog verder worden ontwikkeld en dat kost tijd.
Uitdaging creëren
AI toevoegen aan RPA geeft ook meer mogelijkheden voor ontwikkelaars die verantwoordelijk zijn voor het programmeren van de robots. Eerst worden kleine, dagdagelijkse taken uit de handen van werknemers getrokken. Dat loont wel de moeite omdat saaie taken dan wegvallen voor het personeel, maar een ontwikkelaar zal er niet veel voldoening uit halen. Simpele taken automatiseren vraagt namelijk niet veel tijd en moeite van een ontwikkelaar. Veel creativiteit komt er ook niet bij kijken en het resultaat zal nooit baanbrekend zijn.
De zaken veranderen als een bedrijf taken wil automatiseren die uit veel variabelen bestaan. RPA-functies geven dan slechts de basishandvaten waar ontwikkelaars hun creativiteit en expertise op kunnen botvieren. Om dat mogelijk te maken is wel programmeertalent vereist. Automatisering staat niet op zichzelf, althans niet voor de meer ingewikkelde taken.
RPA-functies geven de basishandvaten waar ontwikkelaars hun creativiteit en expertise op kunnen botvieren.
Kwaliteit domineert in 2022
Bedrijven die al op de kar van automatisering sprongen, zagen in het begin veel taken snel geautomatiseerd worden. Nu de kwantiteit is bereikt, wordt het tijd om in te zetten op kwaliteit. Daarvoor heb je tools nodig die ook complexere automatiseringen mogelijk maken Voor 2022 kan AI daarbij een grote rol spelen.
Dit is een redactionele bijdrage in samenwerking met UiPath. Voor meer informatie over de oplossingen van het bedrijf, kan je hier terecht.