Dataverzameling en -analyse bewijst in steeds meer sporttakken zijn nut. Bij de Rode Duivels is dat volgens bondscoach Roberto Martínez net zo zeer van belang geworden. Hoe de data de spelers motiveert en het team helpt naar de overwinning, legt hij verder uit.
Roberto Martínez, bondscoach van de Rode Duivels, kwam zes jaar geleden als bondscoach naar het Rode Duivels-team waar de taalbarrière de spelers uit elkaar dreef. “Toen ik begon, waren er drie tafels om te lunchen. Eén voor de Vlaamse spelers, één voor de Waalse en één voor de spelers die van Afrikaanse origine zijn. Dat veranderde ik onmiddellijk en nu zit iedereen aan één tafel en spreken we Engels.”
Volgens hem zitten zijn Spaanse roots daar wel voor iets tussen, omdat hij door de spelers wordt gezien als een neutrale tussenpersoon. “In het verleden had de coach altijd een bepaalde Belgische afkomst. Spelers konden zich dan bij iedere beslissing afvragen of dat Vlaamse- of Waalse-kantje niet te veel in de beslissing gewoven zat.”
Martínez voert in het verenigde team beslissingen door met meer eensgezindheid. Alleen, op basis van wat neemt hij beslissingen? Op die vraag kwam hij antwoord geven tijdens de voorjaarsconferentie van data-analytics-specialist SAS.
De data zijn nodig
In competitievoetbal is iedere beslissing van belang. Toen Martínez begon als coach werd iedere beslissing puur op instinct genomen. Ondertussen zit data verweven in de sport. “Toen ik startte als coach vroeg ik aan mijn speler of hij zichzelf fit genoeg voelde om te spelen, nu vraag ik een data-analist hoeveel recuperatietijd die speler nodig heeft om weer in topconditie te zijn.”
Ik vraag nu aan een data-analist hoeveel recuperatietijd die speler nodig heeft om weer in topconditie te zijn.
Roberto Martínez, bondscoach van de Rode Duivels
Doorheen de jaren zag de bondscoach de data enorm toenemen en zelfs exploderen in de sport. Door de evolutie wordt het onmogelijk om ieder stukje informatie met zijn spelers te bespreken. “Om mijn team toe te spreken, beperk ik me tot zeven minuten. Als die tijd om is, dan verdwijnt de aandacht van de spelers toch.”
De data laten de spelers in ieder geval niet koud. “Als je spelers vertelt dat ze worden beoordeeld op hoeveel meters zij afleggen tijdens de match, dan zie je ze overal naartoe lopen op het veld.” Nu meerdere parameters gecombineerd worden om de prestaties van spelers te meten is dat probleem opgelost. “Het geeft betekenis aan de metingen”, vindt hij.
Beslissingen nemen en leiderschap
Gegevens zijn heel rechttoe rechtaan en hebben altijd een menselijke vertaling nodig om een nut te dienen. Daarin speelt zijn leiderschapsmantra mee, dat ingaat tegen het idee dat er in een team geen plaats is voor een ik: “Mensen vertellen me dat je in een team de ik-mentaliteit moet oplossen, dat is zowat het slechtste advies dat ik al heb gehoord. Als je een team aanstuurt moet je net eerst achterhalen wat iedere persoon individueel drijft.”
Dat je in een team de ik-mentaliteit moet oplossen, is zowat het slechtste advies dat ik al heb gehoord. Je moet net eerst achterhalen wat iedere persoon individueel drijft.
Roberto Martínez, bondscoach van de Rode Duivels
Volgens Martínez moet de drijfveer van ieder individu een beslissing rechtvaardigen: “Sommigen willen geld, anderen populariteit en sommigen willen de familie trots maken. Iedereen moet de kans krijgen om dat doel te behalen door het groepssucces.”
In zijn rol als Belgische bondscoach voelt hij zich na de jaren ervaring op zijn gemak. Alle beslissingen die hij voorafgaand aan en tijdens een match neemt, maakt hij vol zelfvertrouwen. “Ik leerde dat de uitkomst niet bepaalt of een beslissing goed of slecht was. Iedere beslissing die om een bepaalde reden werd genomen, is een goede beslissing.”
Voetbalveld krijgt voorrang
Sander Huysmans, Sales Director Enterprise en Commercial bij SAS Benelux, heeft meer expertise in de data-analysekant van sport. Hij weet dat er bij de meeste clubs het eerst de prioriteit is om het spel en de spelers nog te verbeteren met data-inzichten. “Het kapitaal van de clubs zit bij de meeste clubs in die elf spelers op het veld en niet daarbuiten. Een voetbalclub die één data scientist in dienst kan nemen is momenteel al goed bezig. De Belgische Voetbalbond bijvoorbeeld staat al even op dat punt.”
Toch ligt er voor veel voetbal- en andere sportclubs potentieel om data meer te gebruiken voor commerciële doeleinden. “Met de Belgische Voetbalbond zetten we sterk in op het stuk fan engagement. De uitdaging lag erin om het engagement en verbondenheid met de Nationale ploegen ook tussen de Europese en Wereldkampioenschappen in hoog te houden. Hoe hou je de betrokkenheid, die tijdens een intense periode van een paar weken rond zo’n WK en haar kwalificatiematchen hangt, vast tot het volgende grote tornooi, twee jaar later? ”, vertelt Huysmans.
Ook commerciële partners prefereren een platform dat always on top of mind is bij de fans en niet enkel die paar matchdagen op een jaar. . Daarvoor centraliseerde de Belgische Voetbalbond zijn communicatie, in samenwerking met SAS. Alle berichten verspreidt de bond nu via zijn eigen app, waardoor fans maar langs één platform moeten om bijvoorbeeld een truitje van hun favoriete speler ineens erbij aan te schaffen.
De volgende goal
Met het WK voor de deur kon een vraag over de aankomende periode niet uitblijven. Martínez zegt alvast dat de Rode Duivels er klaar voor zijn. “Falen is niet proberen te winnen en met de vastberadenheid van ons teams is dat in ieder geval niet aan de orde. Als we de gedrevenheid en ons vermogen om samen te werken ook op het veld naar de toeschouwers kunnen overbrengen, dan is het WK voor mij geslaagd.”
De data helpen de Rode Duivels nu al op kleine schaal mee aan de overwinning. Volgens Huysmans is ligt er nog veel potentieel van data-analyse open voor voetbalclubs. “Er is nog veel mogelijk, maar er is ook nog veel werk.”
Dit is een redactionele bijdrage in samenwerking met SAS. Voor meer informatie over de oplossingen van het bedrijf, kan je hier terecht.