De datastrategie bij Federale Verzekering: ‘Mensen en processen zijn de sleutel’

data filteren

In de verzekeringssector is risicobeperking een belangrijk gegeven en daar is data voor nodig. Als de kern van je bedrijf alleen verzekeringen is en niet IT, dan loert het gevaar om de hoek te verdrinken in de data.

“Verschillende profielen zijn nodig om het juiste uit de data te kunnen filteren. Alleen door de data te doorgronden, kan je inspelen op de behoeften van de klant”, haalt Ariane Berckmoes, CTO bij Federale Verzekering aan. Daarvoor haalde het bedrijf hulp bij SAS, LACO en Microsoft.

In de verzekeringswereld is het net als in een hoop andere sectoren steeds meer van belang om over data te beschikken. “Verzekeringen draaien om twee zaken: er is het deel van risicobeperking en het deel van gegevensbeheer. Hoe meer data er is, hoe beter een risico kan worden ingeschat en hoe beter onze dienstverlening is”, vertelt Berckmoes.

Ze startte haar carrière in volle coronacrisis op. Haar job maakt haar verantwoordelijk voor databeveiliging, maar ook voor transformatie.

Op tijd begonnen

Federale Verzekering ontstond in 1911, lang voordat digitaal databeheer een optie was. “We draaien al lang mee en door onze jarenlange ervaring weten we precies hoe de verzekeringswereld werkt. Zo lang actief zijn heeft ook een nadeel, want soms kunnen we wat traag zijn met innoveren.”

Dat was anders met de overstap naar de cloud in samenwerking met SAS. Binnen de verzekeraar werd snel opgemerkt dat het tijd was een IT-partner onder de arm te nemen om op digitaal vlak bij te blijven.

Er was bij Federale Verzekering wel kennis van applicatieontwikkeling aanwezig, het IT-team bouwde namelijk bijna 90 procent van de applicaties. Dit ene kennisgebied bleek alleen te beperkt om met de digitaliseringstrein bij te blijven. “Bovendien merkte mijn voorganger dat strategische keuzes uit het verleden ertoe hadden geleid dat het onmogelijk was om wat er stond te projecteren naar de toekomst.”

Hoe meer data er is, hoe beter een risico kan worden ingeschat en hoe beter onze dienstverlening is.

Ariane Berckmoes, CTO bij Federale Verzekering

De keuze tussen het diversifiëren van het IT-team en een partner zoeken, was snel gemaakt: “De IT-jobmarkt is niet zo groot in België. Zeker bedrijven waarin IT niet de hoofdtaak is, hebben het moeilijk werknemers te enthousiasmeren voor een carrière bij hen.”

Belgische component

De zoektocht naar een partner leidde eind 2018 al snel tot SAS dat samenwerkt met LACO en Microsoft. Voor deze samenwerking liep Federale Verzekering warm om verschillende redenen, maar het Belgische aspect is wel de belangrijkste verzekert Berckmoes.

“Federale Verzekering is een 100 procent Belgische maatschappij en tegelijk een niet al te grote onderneming.” De match met de Belgische speler LACO die ook tussen reuzen SAS en Microsoft inspeelt, was daarmee heel duidelijk. “Het was belangrijk dat we een partner vonden die mee kon denken over wat de mogelijkheden zijn voor een bedrijf zonder de grote middelen.”

Al was het partnership reeds beklonken voor Berckmoes in Federale Verzekering stapte, ze zegt zelf tevreden te zijn met hoe het momenteel gaat: “Een partnership gaat nooit helemaal over rozen, maar de partners staan open voor feedback. Dat geven zij ook aan ons en die terugkoppeling vind ik belangrijk.”

Transformatie

Om te innoveren voor de toekomst nam de verzekeraar zowel de dataverwerking als de bedrijfscultuur onder handen.

Over het eerste gedeelte kan Berckmoes heel kort zijn: “Om de data echt in te zetten als strategisch middel, moesten we gewoonweg meer doen dan alle reeds verzamelde data digitaliseren. Datavergaring moest een versnelling hoger schakelen en sneller bij de eindgebruiker terechtkomen.” Alle componenten die het bedrijf zocht, vond het met een data lake in de cloud.

lees ook

Data lake en data warehouse: hoe organiseer je de dataopslag van je bedrijf?

De uitdaging in die overstap zit volgens Berckmoes niet in het technologisch gedeelte: “Technologie is bij lancering klaar voor de markt. Als bedrijf is het alleen een kwestie een match te vinden met het reeds bestaande framework en daarmee is het technologisch gedeelte afgehandeld.”

Data als lijm

Om succes te bekomen, moet de bedrijfscultuur juist zitten of in de juiste richting evolueren. “De sleutel zijn de mensen en de processen. Op deze aspecten moet een bedrijf echt inzetten om business, IT, CTO’s en CIO’s samen te brengen.”

Volgens Berckmoes werd het cloudverhaal ook bij Federale Verzekering eerst door IT gedreven. Of je dat volledig omdraait en je business de drijfveer laat zijn, hangt af van je organisatie. “Er zijn mensen die zeggen dat het volledig vanuit de business moet worden getrokken, omdat het anders mogelijk is dat je de verkeerde conclusies trekt. Dat is waar tot op zekere hoogte denk ik. Als wij dat in ons verhaal hadden gedaan, dan was er niet de zekerheid en de snelheid. Er is altijd een balans nodig.”

Die balans werd gerealiseerd met data. “Het is eenvoudiger business en IT samen te brengen door over data te praten dan over heel complexe back-office-systemen. Dat komt omdat data onmiddellijk waarde geeft in de vorm van kennis. De samenwerking stelde ons verder in staat om het technologisch personeel te transformeren naar enerzijds de sleutel die inzichten doorspeelt aan business en anderzijds inzichten uit de data filtert die onze klanten verder helpt.”

Het is eenvoudiger business en IT samen te brengen door over data te praten dan over heel complexe back-office-systemen. Dat komt omdat data onmiddellijk waarde geeft in de vorm van kennis.

Ariane Berckmoes, CTO bij Federale Verzekering

‘Kennis is macht’ wordt wel eens gezegd en dat beaamt Berckmoes. Verschillende departementen kunnen de opgedane kennis onmiddellijk gebruiken om hun job eenvoudiger of beter te maken. “Het is daarom zo belangrijk de twee componenten te combineren. Dat succesvol laten verlopen, is alleen niet zo eenvoudig. Het is al een uitdaging sinds we het cloudverhaal begonnen en een uitdaging is het nog altijd.”

Federale Verzekering gaf op tijd toe dat de wereld soms te snel evolueert op digitaal vlak om een IT-team van een niet IT-bedrijf steeds bij te scholen. Een samenwerking met SAS bleek op dat moment een slimme keuze om als bedrijf toch bij te blijven op digitaal vlak. De juiste partner in combinatie met de juiste mindset van de mensen binnen het bedrijf blijken daarom van cruciaal belang om bij te blijven.   

Dit is een redactionele bijdrage in samenwerking met SAS. Voor meer informatie over de oplossingen van het bedrijf, kan je hier terecht.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home