IT-teams zitten vaak comfortabel in hun vertrouwde bubbel van software. Verandering is des duivels, terwijl er toch veel evolueert. Die cyclus doorbreken is moeilijker dan je denkt.
Wie binnenkijkt in een IT-team bij een doorsnee middelgrote of grote onderneming, ziet doorgaans maar een beperkt aantal experts op de payroll staan. Het merendeel zijn externe consultants die sterk zijn in hun vak. Die kennis stoelt vaak op één specifiek ecosysteem, bijvoorbeeld Microsoft Azure, wat ervoor zorgt dat hij/zij er alle baat bij heeft dat de onderneming dat platform blijft gebruiken.
Vaak kunnen consultants met hun expertise heel moeilijke problemen oplossen, dat is hun job, maar daarbij komt vaak ook een eigen oplossing bij kijken. Hoe meer eigen oplossingen (en code), hoe afhankelijker je als organisatie bent van zulke consultants.
“Net daar wringt het schoentje vaak”, zegt Kris Janssens, Senior Account Executive bij Boomi. Het spreekt voor zich dat hij graag meer wil verkopen en daar de nodige obstakels ziet, maar hij haalt wel een belangrijk pijnpunt aan.
Te gemakkelijk? Niet interessant
Een van de sterktes van Boomi is het automatiseren van IT-processen, bij voorkeur via low-code of no-code. “We zijn een cloudintegratieplatform, Boomi Atomsphere, waar we op een heel laagdrempelige manier data van applicatie A naar app B brengen.”
Dat laagdrempelige lijkt een uitstekend verkoopargument, maar het kan even vaak ook een vloek zijn. “Je zou ervan versteld staan hoe vaak ontwikkelaars binnen ondernemingen een stevige vinger in de pap hebben. Die zijn afkerig tegen low-code en no-code omdat het hun expertise deels in gevaar brengt.”
Janssens wijst ook naar de beperkte bereidheid voor ontwikkelaars om uit hun comfortzone te stappen. “Vaak hebben ze goede relaties met een platform, bijvoorbeeld met Microsoft. Daarmee kan je bijna overal terecht omdat veel organisaties dat gebruiken. Wanneer we dan met het verhaal van Boomi langskomen, brengt dat weinig zoden aan de dijk.”
Waarom risico’s nemen?
Ergens is het ook wel logisch dat ontwikkelaars binnen organisaties, freelance of vast in dienst, weinig risico’s nemen. Een omschakeling naar een ander softwareplatform kan 99 procent van de tijd goed aflopen, maar wanneer het toch misloopt, is het voorbij.
Bovendien bestaat een IT-team vandaag niet uit een handvol specialisten. Binnen grote ondernemingen is alles twee tot drie keer ontdubbeld, wat volgens Janssens de complexiteit enkel groter maakt. “Bij de grootste organisaties in België zitten zoveel ontwikkelaars, gemakkelijk honderd mensen of meer. Ik schat dat minder dan de helft vast in dienst is.”
Hoe complexer het systeem, hoe meer macht voor de ontwikkelaar en hoe meer die zich onmisbaar waant.
Kris Janssens, Senior Account Executive bij Boomi
“Organisaties hebben dat graag, omdat facturen flexibeler zijn dan vaste werkkrachten. Iemand extern overtuigen om te veranderen of evolueren is nog zoveel moeilijker. Hoe complexer het systeem, hoe meer macht voor de ontwikkelaar en hoe meer die zich onmisbaar waant.”
Groeien met de NAVO als stokpaardje
Zo’n eigengewin is nefast voor een bedrijf als Boomi dat alles met elkaar verbindt en zich flexibel opstelt bij iedereen als onafhankelijke partij. “In plaats van eenvoudig een brug te vormen van legacy naar innovatie en vernieuwing, wordt er vaak binnen ecosystemen gewerkt waarmee IT-teams vertrouwd zijn. Ik snap hen, dat is gemakkelijk, tot je plots verhuist van ecosysteem en merkt dat alles zo nauw aan elkaar hangt dat je niet kan vertrekken. Je wordt gegijzeld omdat je alles op één paard hebt gewed.”
Janssens hoopt wel dat met de toegenomen complexiteit organisaties op tijd inzien dat diversifiëren binnen het IT-portfolio belangrijk is om stabiel te evolueren. Het spreekt voor zich dat hij het liefst Boomi vooruit schuift als neutrale speler die de connectie vormt tussen alle andere platformen.
“Security en compliance is zo één van onze stokpaardjes waar we sterk op inzetten binnen de EU. GDPR, ISO 27001:1, NIS2, het heeft voor ons geen geheimen.”
Hij wijst tot slot ook naar de nieuwe wind die binnen Boomi blaast sinds de komst van de nieuwe CEO Steve Lucas eind vorig jaar. “Die man kent de technologie, heeft een uitstekend netwerk en zit bomvol energie. Het stof wordt eraf geblazen. In de VS groeien we vandaag al ontzettend hard. Aan ons om dat in de EU en meer specifiek in België ook te doen.”
Dit is een redactioneel stuk in samenwerking met Boomi. Voor meer informatie over hun dataoplossingen, kan je hier terecht.