Overnames zijn 99% business, maar hoe laat je de IT matchen?

Bij de overname van een organisatie komt er heel wat kijken. In vele gevallen moet de IT maar ‘volgen’. Snel resultaten realiseren is belangrijk, iets wat de belangrijkste troef van Boomi is.

Overnames gebeuren continu in de wereld, vaak om marktaandeel te winnen en tegelijk ook schaalvoordeel te realiseren. Wanneer zo’n overname rond is, start de aaneenkoppeling van alle systemen. De kans is  bijzonder klein dat beide organisaties op exact dezelfde systemen werken. Zeker binnen een enterprise-omgeving is die kans nihil met de honderden of duizenden applicaties die worden gebruikt.

“Nochtans wordt er vaak vanuit gegaan dat bij een overname de IT maar moet volgen” zegt Kris Janssens, Senior Account Executive bij Boomi. “Nadat alles rond is, moeten IT-systemen met elkaar babbelen. Je wil namelijk snel voordeel realiseren en zo kostenbesparingen doorvoeren.” Hij wijst naar economy of scale: een IT-systeem integreren betekent dat je er een kan uitfaseren. “Je moet integreren om daar voordeel uit te halen.”

Eerst wel Dell, nu niet meer

Het is niet toevallig dat hij deze situatie aanhaalt in ons gesprek. Boomi als iPaaS-oplossing heeft de sleutel in handen met al zijn technologie- en applicatieconnectoren om bestaande systemen met elkaar te laten praten na een overname. “Dat is ook de reden waarom Dell ons overnam in 2010. Het deed veel overnames die periode. In plaats van ons altijd te betalen, werden we overgenomen”, lacht Janssens.

Ondertussen staat Boomi opnieuw op eigen benen. In 2021 verkocht Dell het bedrijf voor 4 miljard dollar aan privébedrijven. Een logische zet volgens Janssens. “De toegevoegde waarde van Dell was altijd verwaarloosbaar, omdat de core business totaal verschilde. Waar Dell focust op infrastructuur met onder andere hardware, opslag en netwerk, zetten wij in op applicaties, business en processen.”

De toegevoegde waarde van Dell was altijd verwaarloosbaar, omdat de core business totaal verschilde.

Kris Janssens, Senior Account Executive bij Boomi

“Zelfs mensen binnen Dell die loyaal waren aan Boomi, konden ons niet helpen. Het opende amper extra deuren.” Vandaag opereert het bedrijf zelfstandig.

Géén big bang forceren

Terug naar de overnames en de daarbij horende uitdagingen. Janssens wijst ons op de risico’s van een traditionele big bang-aanpak waar alles direct moet migreren. “Wanneer er wat misloopt, komen er frustraties. Dat wil je altijd vermijden, zeker bij het bedrijf dat wordt overgenomen en opeens nieuwe bazen en wetten krijgt.”

Hij wijst naar een concreet voorbeeld waar beide organisaties een ander CRM-pakket gebruiken. Het liefst van al wil je er één uitfaseren, wat extra besparingen oplevert. Met de connectoren van Boomi kan je twee kanten op: snel data overbrengen of tijdelijk in twee systemen tegelijk werken en stap voor stap standaardiseren.

“Op termijn wil je altijd naar één hoofdsysteem. Afhankelijk van de complexiteit kan dat in stappen worden doorgevoerd, terwijl er vanaf het begin al data worden gewisseld tussen beide platformen dankzij connectoren.”

Het gaat ook om mensen

Overnames gaan over business, technologie, maar ook mensen spelen een rol. Wanneer beide organisaties een CTO hebben, spreekt het voor zich dat ze allebei gaan vechten voor dat éne plaatsje. Dat is heel menselijk en brengt ook de nodige frustraties met zich mee.

Er zijn ook de talrijke partners waarmee elke organisatie samenwerkt. Die vechten voor hun contracten om te overleven. “De taart wordt veel groter, of ze verdwijnt helemaal”, zegt Janssens duidelijk. “Zulke zaken spelen allemaal mee in een overname en zorgen ervoor dat het geheel nog complexer wordt dan het is. Iedereen heeft een persoonlijke agenda.”

Een goed integratieplatform geeft alles meer ademruimte om de juiste beslissing te nemen. Zoiets komt vaak te weinig naar boven.

Kris Janssens, Senior Account Executive bij Boomi

Volgens hem is een goed integratieplatform van cruciaal belang om een overname in goede banen te leiden. Via de talrijke connectoren kunnen de diverse systemen met elkaar praten en zo parallel blijven werken. Zo leert de overnemer misschien een tool die beter werkt dan wat ze vandaag al gebruiken.

“Het geeft alles meer ademruimte om de juiste beslissing te nemen. Zoiets komt vaak te weinig naar boven, vind ik. Onbekend is onbemind.”  


Dit is een redactionele bijdrage in samenwerking met Boomi. Eerder in deze reeks verscheen al een verhaal over waarom je legacy kan en mag omarmen om een brug te bouwen naar innovatie. Het volledige artikel kan je hier lezen. Ben je benieuwd hoe je handig legacy kan omzetten naar innovatie? Dat verhaal lees je hier.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.