Microsoft en Google racen naar de nieuwe zoekervaring met integratie van chatbots. Microsoft hield hiervoor gisteren een groot nieuwsevent, waarna de CEO van het bedrijf nog even tijd vond om zijn blik op de race te werpen. Volgens hem zal Google zijn zoekmachine zoals we hem kennen snel overschaduwd worden door AI.
Microsoft kondigde gisteren de integratie van een chatbot in Bing aan. De chatbot is geïnspireerd op ChatGPT. Een technologie die ontwikkeld werd door OpenAI en waarbij de techreus zijn plaats al veiligstelden door middel van flinke investeringen.
lees ook
ChatGPT als preview in Bing beschikbaar
Zelf waren we niet aanwezig op het aankondigingsevent, maar door de digitale wegen weten we wel wat CEO Satya Nadella te vertellen had over de toekomst van de zoekmachines met AI. Hiervoor maakte hij tijd voor een interview met The Verge.
Nieuwe AI-realiteit
De manier waarop zoekmachines werken, kennen we al voor lange tijd. Als voor een manier van werken een betere weg is, zullen mensen altijd interesse tonen. Alleen blijft bij de aankondiging van een nieuwe manier van zoeken de vraag of de huidige methode wel vervanging nodig heeft.
Nadella beargumenteert dat zoekmachines wel degelijk nood hebben aan hogere efficiëntie: “Als je kijkt naar zoekmachines, dan werkt het vijftig procent van de tijd, het werkt niet voor de andere helft. Ik wil daarom het grotere geheel bekijken en zien of er een nieuwe, krachtige technologie is die zoekmachines een beter product kunnen maken.”
“Dat wil ik veranderen zonder aan het bestaansrecht van een zoekmachine te wijzigen. Een zoekmachine bestaat namelijk om andere mensen hun inhoud onder te verdelen in nuttige manieren zodat andere gebruikers de inhoud kunnen vinden.”
We hopen dat meerdere zoekmachines een gelijkwaardig aandeel in gebruikers verwerven.
Satya Nedella, CEO Microsoft
Uitbesteden
De nieuwe zoekervaring is gebracht in samenwerking met OpenAI. Een eigen chatbot ontwikkelde Microsoft niet, terwijl Google wel de kennis in huis haalde om een eigen chatbot te lanceren. Loopt Microsoft dan niet achter met AI-ontwikkeling ten opzichte van zijn grote concurrent?
De CEO ziet het anders: “Wij bouwden de afgelopen vier jaar de basisinfrastructuur waarop OpenAI is gebouwd. We evolueerden hiervoor Azure naar een gespecialiseerde AI-infrastructuur.”
Zoekresultaten overbodig?
Zonder OpenAI kon Bing de zoekervaring niet moderniseren, maar ook zonder een grondige trainingsset kon het opzet niet slagen. Het AI-taalmodel werd opgeleerd met informatie die publiekelijk beschikbaar is op het internet, informatie waar gebruikers veel tijd, moeite en misschien zelfs geld aan spendeerden. Net als bij DALL-E rijst hier opnieuw de vraag hoe deze mensen beloond worden voor hun bijdrage aan de nieuwe AI-realiteit.
Het antwoord van de chatbot in Bing is gewoon een andere manier om de tien blauwe linkjes te laten zien.
Satya Nedella, CEO Microsoft
“Dat is één van de grootste verschillen in de aanpak van design. Op het einde van de dag gaat online opzoeken over eerlijk gebruik. Uiteindelijk kunnen we de content alleen gebruiken in een zoekmachine als we verkeer genereren voor de mensen die de content maakten. Of het nu in het antwoord of in een chat wordt weergegeven, het is gewoon een andere manier om de tien blauwe linkjes te laten zien.”
Competitie in het zoekveld
Zowel Microsoft als Google proberen als eerste hun strepen te verdienen in de nieuwe zoekrealiteit. Dat Microsoft nu als eerste op de proppen komt met een integratie in Bing geeft ergens aan dat ze het beu zijn om met hun zoekmachines in de schaduw van Google te staan.
Dat ongenoegen wil de CEO dan ook niet helemaal verstoppen in zijn intenties met Bing: “We hopen dat meerdere zoekmachines een gelijkwaardig aandeel in gebruikersaantallen verwerven. Dat helpt gebruikers die inhoud delen om verkeer vanuit meerdere bronnen te krijgen. Bovendien is het interessant voor adverteerders om een betere prijs te bekomen.”
Betere gebruikersaantallen voor Bing is volgens Nadella zeker niet alleen voor zijn eigen bedrijf interessant: “Uitgevers krijgen meer geld, adverteerders krijgen meer geld en voor gebruikers is het een geweldige innovatie.”
Of de integratie van AI werkelijk massaal veel gebruikers overtuigt om over te stappen naar de diensten van Microsoft, moet de toekomst uitwijzen. De nieuwe manier van zoeken ligt voor ons klaar, zijn we ook overtuigd van de voordelen? De CEO sluit af met te stellen dat vandaag in ieder geval kan worden herinnerd als een dag waarop meer competitie naar het zoekveld werd gebracht. Nu is het de beurt aan Google om te spelen.