Is het verstandig te besparen op technologie in economisch moeilijke tijden?

Geld

De kennismakingsfase voor low-code-technologie is voorbij. 2023 zal het keuzejaar worden waarin bedrijven bekijken of low-code een match is of niet. Wie deze en andere technologieën overboord denkt te gooien met het oog op besparingen, dreigt wel eens aan het kortste eind te trekken.

“Technologie verandert elke seconde. Door de vele innovaties kan het moeilijk zijn de ruis eruit te filteren en te begrijpen waarop een organisatie zich zou moeten focussen”, stelt Hans de Visser, Chief Product Officer bij Mendix. Hij probeert in het ruime aanbod begeleiding te bieden aan bedrijven door te wijzen op de belangrijkste ontwikkelingen die bedrijven beter in de gaten houden.

Investeren om te besparen

Het economische klimaat is ongunstig en dat ondervinden heel wat bedrijven. Besparingen worden opgeworpen als redmiddel om uit slechte papieren te blijven. Dat uit zich in een hernieuwde focus op de kernactiviteit, herstructureringen in overvolle afdelingen en uitstel van aankopen.

In uitdagende tijden kunnen bedrijven die focussen op automatisering binnen hun digitale ecosysteem, vooruitgang boeken zonder al te veel risico te lopen.

Hans de Visser, Chief Product Officer bij Mendix

De Visser ziet echter dat het wel zinvol kan zijn om te investeren in technologie en automatisering. “Automatisering stroomlijnt processen en zorgt voor een soepele en optimale operatie. In uitdagende tijden kunnen bedrijven, door zich te focussen op automatisering binnen hun digitale ecosysteem, vooruitgang boeken zonder al te veel risico te lopen.”

“In lastige tijden is er een tendens om grotere ontwikkelingsprojecten uit de weg te gaan en te vertrouwen op de schaalvoordelen die kant-en-klare software kan bieden. Maar als je zelfs maar twintig procent van deze oplossingen moet aanpassen, kun je beter helemaal opnieuw bouwen.”

Wijnand Pauwelyn, Enterprise Account Executive bij Mendix, vertaalt dit naar de low-code-technologie: “Mendix helpt bedrijven om apps die heel innovatief zijn snel en eenvoudig te bouwen. We zien gevallen waarin het goedkoper is om verouderde systemen volledig van nul af aan opnieuw te bouwen. Systemen van gisteren lossen de problemen van morgen namelijk niet op.”

IT werkt samen met business

IT is al lang niet meer alleen toegankelijk voor de IT-afdeling. Verschillende IT-toepassingen hebben een vereenvoudigde versie waarin ook ‘leken’ hun weg kunnen vinden. Denk bijvoorbeeld aan low-code of de citizen data scientist.

Nu meer profielen de mogelijkheid hebben om zelf een digitaal project uit te werken, is er meer risico om niet in orde te zijn met governance, compliance en security. “Niemand wil in het nieuws komen vanwege het niet naleven van de regels of een datalek.”

“Met de verschuiving van IT-werkzaamheden naar de business is governance cruciaal om ervoor te zorgen dat de IT-functie aansluit bij de behoeften van de organisatie. Ook de beschikbare middelen moeten effectief en efficiënt worden gebruikt. Hiervoor is het belangrijk duidelijke rollen en verantwoordelijkheden voor besluitvorming vast te stellen en processen te definiëren voor het prioriteren en beheren van IT-projecten en-investeringen”, stelt de Visser.

Experten en IT-enthousiastelingen mogen niet vastraken op een eigen eiland. Het is belangrijk om teams te maken waarin ieder profiel vertegenwoordigd is. Ieder teamlid zal vanuit zijn eigen expertise de gemeenschappelijke strategie bepalen en aansturen.

Technologieën worden zelf ook volwassen. Low-code bijvoorbeeld heeft al lang genoeg tijd gehad om te rijpen en is klaar om in streng gereguleerde omgevingen te draaien. “Waar low-code vroeger voornamelijk werd gebruikt om niet-gereguleerde, eenvoudige apps te ontwikkelen, wordt het nu ingezet voor de ontwikkeling van bedrijfskritische systemen”, vertelt Pauwelyn.

Productgerichte technologie-organisaties

“Steeds meer organisaties stappen af van een focus op projecten en verschuiven meer naar productgerichte technologie-organisaties”, ziet de Visser verder nog. Het is niet langer interessant om een klant slechts tot de aankoop van één product te begeleiden. Het binden van klanten aan je merk is economischer veel interessanter.

“In plaats van vast te houden aan een typische projectmentaliteit waarbij teams samenkomen en indien nodig worden ontbonden, zien succesvolle organisaties hun digitale oplossingen als producten met levenscycli. Die producten gaan lang mee, vereisen voortdurende investeringen en er is een vast team verantwoordelijk.”

Succesvolle organisaties zien hun digitale oplossingen als producten met levenscycli.

Hans de Visser, Chief Product Officer bij Mendix

Daarnaast is het belangrijk om de klanten te bedienen via de kanalen die zij kennen. Personeel aanwerven en vrijmaken voor alle mogelijk platformen is een haast onmogelijk operatie. In dit digitale tijdperk zijn er verschillende geschikte technologieën te vinden om dit probleem te vermijden. AI en machine learning, net als chatbots zijn voor een steeds groter publiek beschikbaar.

De echte winnaars houden het niet op een implementatie van deze technologieën, volgens de Visser: “Naadloze multichannel-ervaringen zullen winnen. Er is geen magisch antwoord op hoe het precies moet, maar degenen die ontdekken hoe ze hun ervaringen goed kunnen inzetten en benutten, zullen het voortouw nemen.” 

Technologie zal dus ook in economische moeilijke tijden nog een belangrijke rol spelen bij bedrijven die de crisis willen doorstaan. Er zal meer voor nodig zijn dan alleen technologie, maar de trends van de Visser kunnen wel een basis vormen voor jouw bedrijf.  


Dit is een redactionele bijdrage in samenwerking met Mendix. Voor meer informatie over de oplossingen van het bedrijf, kan je hier terecht.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.