Een smartwatch op kantoor: de investering waard?

Het onrealistische idee om drie groepen te bedienen

Met de Galaxy Watch 5 Pro (vanaf 429 euro, incl. btw) van Samsung om onze pols ondervonden we of een smartwatch een meerwaarde weet te bieden op kantoor.

Een smartwatch kan meer dan alleen de tijd weergeven. Het verlengt de smartphone door mobiele applicaties weer te geven en voegt tegelijk functies toe om sportprestaties bij te houden.

Sporters, kantoormedewerkers en techfanaten vormen daarmee alle drie de doelgroep. De smartwatch probeert hét toestel te zijn voor een grote groep mensen, maar dat komt onvermijdelijk met compromissen voor alle profielen. Heeft het genoeg functionaliteit weten te behouden om een meerwaarde te bieden op kantoor?

Geen nee aanvaarden

De smartwatch kon voor lange tijd geen ingang vinden bij het grote publiek en eigenlijk was het kleine publiek ook niet echt mee met de gadget. Grote problemen waren de beperkte meerwaarde en het te kleine scherm.

Menig techbedrijf ging toch met het concept aan de slag. Bill Gates bijvoorbeeld hoopte een revolutie te ontketenen met de SPOT-software in 2003. Het enige wat Microsoft uiteindelijk aan de markt toevoegde was de naam ‘smartwatch’ waaronder de producten nu bekend staan.  

De smartwatch kon voor lange tijd geen ingang vinden bij het grote publiek en eigenlijk was het kleine publiek ook niet echt mee met de gadget.

Pas bij de lancering van de Apple Watch in 2015 leek de smartwatch aan te slaan. Het werd niet alleen de best verkochte smartwatch, maar het kon ook marktaandeel van gevestigde horlogemerken afsnoepen. Een prestatie dat geen enkel ander techbedrijf Apple voordeed.

De succesvolle lancering vond dus plaats in 2015. Volgens Canalys gingen dat jaar ruim twaalf miljoen van Apple zijn draagbare toestellen over de toonbank. Het jaar daarvoor werden de verkoopaantallen nog rond de vier miljoen stuks geschat en dat was van alle concurrerende smartwatches samen. Toenmalig marktleider Samsung verkocht toen nog één op de vier verkochte smartwatches.

Minder telefoon

In de tussentijd had de smartwatch al zeker dertig jaar aangetoond dat er maar weinig mensen warm te maken waren voor een draagbaar technologisch toestel. Techbedrijven bleven geloven in het concept of misschien in hun eigen kunnen om het toestel aantrekkelijker te maken dan de concurrentie verwezenlijkte.

Apple gooide het bij de lancering dan ook op een andere filosofie. Het bedrijf redeneerde dat mensen te veel tijd doorbrachten achter de schermen van hun iPhones. Om deze trend te doorbreken moest het toestel dienen als verlengstuk van de iPhone, wat dus betekende dat beide toestellen synchroniseerden.  

Nu zeven jaar na de lancering van de eerste succesvolle smartwatch, blijft de doelgroep van het toestel driekoppig: techfans, sporters en zakelijke mensen. Het trucje van synchronisatie hebben andere smartwatches ondertussen ook volledig onder de knie. Al blijven de sportfuncties ingebakken in het DNA van de toestellen.

Functies voor kantoor

Het testen van de sportfuncties laten we over aan andere IT-nieuwsmerken. Wij installeerden de Outlook-applicatie en lieten iedere Teams– en WhatsApp-melding doorsturen naar onze Galaxy Watch 5 Pro (vanaf 429 euro, incl. btw).

We kozen bij de laatste twee communicatiekanalen voor het doorsturen van berichten bij gebrek aan een smartwatch-applicatie. Dat boezemde ons al geen vertrouwen in voor de kantoorfuncties van de gadget om onze pols.

Bij gebrek aan een compatibele WhatsApp- en Teams-app is het niet mogelijk om gesprekken zelf te starten of terug te lezen.

In Teams, WhatsApp en Outlook draait het om communicatie en dat blijkt op het horloge eerder eenrichtingsverkeer te worden. Berichten en mails openen vormt geen enkel probleem. Alleen het inladen van bestanden of speciale bestandstypes lukt niet, maar daarover waren we niet verrast.

Antwoorden daarentegen was een ander verhaal. Dat resulteerde in een hoop gepiel op een te klein toetsenbord waardoor we meer dan eens een letter verkeerd typten. Al bleken de grotere problemen pas te komen als je per ongeluk de verzendknop intoetste. Bij gebrek aan een compatibele app is het namelijk niet mogelijk om gesprekken zelf te starten of terug te lezen.     

Hadden we geen zin in dit gepruts en was de verzendknop nog onaangeroerd gebleven, dan zochten we onze smartphone alsnog meteen op. Eens een bericht werd gelezen was de drang namelijk te groot om te antwoorden.  

Een andere manier om het kleine toetsenbord te ontwijken is de persoon die jou probeert te bereiken op te bellen. Dat kan via het horloge, maar is niet geschikt voor lange gesprekken omdat je als een James Bond tegen je horloge staat te praten.

Doet wat het niet moet doen

Voor een gadget dat mensen moet verlossen is het vermakelijk om te zien hoe hard een smartwatch gebruikers eigenlijk terugstuurt naar hun gsm. Het werkt als een soort alarmbelletje om nog eens de telefoon vast te pakken om een binnengekomen e-mail meteen te beantwoorden.

Zoals in de eerder gefaalde pogingen al werd ondervonden, zitten gebruikers simpelweg niet te wachten op een kleiner scherm. Smartphones zijn een goed voorbeeld van de trend met het blijvend groeiende scherm: media consumeren, mails lezen, chatten, … Het is gewoon allemaal handiger op een groter scherm.

Iedereen teleurgesteld  

Uiteindelijk is een smartwatch voornamelijk handig voor sportievelingen die hun sportprestaties willen bijhouden. De slimme functies kunnen je wel snel op de hoogte houden, maar werken enkel in combinatie met een smartphone dichtbij, wat het nut van een smartwatch onderuithaalt.

Al blijken smartwatches zelfs in hun eigen doelen niet te slagen. Sporters zijn namelijk niet tevreden over de aanraakfuncties die niet te bedienen zijn met zweetvingers. Het geschikte alternatief voor dat probleem is bediening op basis van knopjes, maar het aanraakscherm is beter voor zakelijke gebruikers.

Het is duidelijk dat de smartwatch een doelgroep moet kiezen, waarop het zich helemaal kan toeleggen. Dat de keuze dan zal vallen op kantoormedewerkers lijkt weinig voor de hand liggend, want voor het probleem van de schermgrootte lijkt niet meteen een oplossing te bestaan. Neem je werk dus niet mee om je pols, maar draag het in je broekzak door middel van een smartphone.  

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home