Alle SAP-wegen leiden naar S/4HANA

Capgemini Bram Sabbe

Het is voor SAP-klanten al langer dan vandaag duidelijk: de enige weg voorwaarts is naar het S/4HANA-platform. Deze SAP-omgeving bezorgt je niet alleen veel meer functionaliteit en inzicht, ze maakt de integratie met de rest van de bedrijfsinfrastructuur en met de buitenwereld veel eenvoudiger en krachtiger. Minder duidelijk is hoe je naar HANA evolueert: kies je voor de radicale transformatie of toch maar voor een bescheiden make-over? Welk scenario de klant ook kiest, Capgemini staat voor hen klaar.

Vanaf 2027 stopt SAP met de ondersteuning van het huidige ERP-bedrijfssuite. SAP-klanten die zich dan nog verzekerd willen weten van een toekomstgerichte versie, kunnen maar beter tegen dan hun migratie naar het S/4HANA in-memory platform achter de rug hebben.

Er zijn trouwens nog meer redenen om tijdig over te stappen naar deze nieuwe versie. Het vereenvoudigde datamodel en de uiterst gebruiksvriendelijke SAP Fiori gebruikersinterface maken de nieuwe omgeving eenvoudiger, intuïtiever en sneller. De open omgeving leent zich beter voor integratie met andere bedrijfssoftware en met cloudtoepassingen, een uitstekende basis voor bedrijfs- en procesinnovatie.

En – last but not least – S/4HANA beschikt over een krachtige motor voor real-time analytics, waardoor je razendsnel geïnformeerde beslissingen kan nemen of bedrijfsprocessen kan aanpassen wanneer dit nodig is. Hoe sneller je van deze voordelen kan genieten, hoe meer concurrentieel voordeel je hieruit kan putten.

Migratie op maat

Een migratie van een ERP-pakket blijft uiteraard een project met de nodige impact op de bedrijfsvoering, dat bovendien ook een stevige financiële investering vergt. Niet elke organisatie is klaar voor een ‘big bang migratie’, sommige stellen zich tevreden met een eenvoudige upgrade en conversie naar S/4HANA zonder meer. Andere ondernemingen willen van meet af aan volop de voordelen genieten die deze nieuwe omgeving hen biedt. En een hele groep bevindt zich ergens tussenin deze twee uitersten.

Om elke klant een migratietraject op maat van hun behoeften en ambities te kunnen bieden, heeft Capgemini drie benaderingen uitgewerkt. Met de ‘greenfield’-aanpak kiest de klant voor een volledig nieuwe implementatie, inclusief herontwerpen van processen, om de functionaliteit van het nieuwe platform optimaal te benutten. Een ‘brownfield’-migratie blijft beperkt tot een upgrade en conversie, zonder procesherzieningen, zonder innovatie en met een minimale bedrijfsimpact. Alle historische data blijven bewaard, maar ondergaan geen ‘cleansing’ om de kwaliteit te verbeteren.

Kiezen wat nodig is

Een klant kan ook kiezen voor een ‘selective data transition’, bijvoorbeeld als de ene afdeling nood heeft aan innovatie, terwijl de andere afdeling niet meteen een business case ziet voor een volledige transitie naar de nieuwe omgeving en de bijhorende kosten. Dan zit Capgemini graag met hen samen om voor elke afdeling en elke module te bekijken welke in het nieuwe systeem worden gezet en welke zo goed mogelijk bij de bestaande werkwijze blijven aanleunen. Voor de laatste groep wordt wel gekeken naar een ‘cleansing’ van hun data, zodat toch minstens de gegevenskwaliteit verbetert.  

Hoewel een ‘greenfield’- migratie overduidelijk de meeste kansen op innovatie en concurrentiële voordelen biedt, is deze lang niet voor elke organisatie weggelegd op dit moment. Wie kiest voor deze volledige herstart ‘from scratch’, moet niet alleen beseffen dat dit een forse impact heeft op de organisatiestructuur, maar ook dat er een ingrijpend ‘change management’-traject mee gepaard gaat. Kiezen voor ‘greenfield’ betekent meestal ook kiezen voor een radicaal andere manier van zakendoen, en daar zijn bedrijven niet altijd klaar voor.

Zonder een expliciete en absolute buy-in van het management kan de organisatie heel wat tegenkanting van de werknemers verwachten.

Bram Sabbe, Practice Head Package Based Solutions bij Capgemini

Zonder een expliciete en absolute buy-in van het management kan de organisatie heel wat tegenkanting van de werknemers verwachten. Die krijgen niet alleen een nieuwe omgeving voorgeschoteld, maar moeten ook een andere werkwijze aanleren om maximaal het potentieel te benutten. Dit zullen ze enkel accepteren als ze ten volle beseffen welke objectieven het bedrijf met deze nieuwe manier van zakendoen wil realiseren.

Multi-pillar als voorwaarde voor flexibiliteit

Ongeacht de keuze voor de bovenstaande drie opties, zal Capgemini de klant voor zijn migratietraject steeds een ‘agile’ aanpak voorstellen, waarbij de nieuwe omgeving modulair wordt uitgewerkt en steeds wordt afgetoetst voor we naar de volgende stap overgaan. Uiteraard gaan we van start met die componenten die de organisatie het meeste bedrijfsvoordelen biedt, zodat ze hier het snelste de vruchten van plukken. Gaandeweg worden dan de andere modules toegevoegd.

Cruciaal in deze flexibele migratie-aanpak is de ‘Multi Pillar’ Service Architecture (MPSA). Hierbij wordt de omgeving onderverdeeld in de core processen – financieel, logistiek, enzovoort – en de omringende processen – vaak SaaS-software zoals Ariba, Concur, SuccessFactors, of andere. De core houden we zo standaard mogelijk, en wordt niet verweven met de andere pijlers. Zo hoeven we ons bij een upgrade minder te bekommeren om de omringende software, en kunnen we de standaard kern vrij eenvoudig naar de nieuwe versie lichten. De omliggende processen en diensten worden dan gaandeweg geüpgraded, op een voor de klant haalbaar en gewenst tempo.

Dit brengt het ideaal van de ‘renewable enterprise’ weer wat dichterbij: je hoeft niet alles in één beweging te vernieuwen: je begint met de kern en plugt andere functionaliteit en processen later in wanneer het kan. Intussen kan je dan wel al volop genieten van de innovatie die met de eerste pijler mogelijk wordt.

Altijd aan het juiste adres

Ongeacht hun voorkeur voor greenfield, brownfield of iets ertussenin zijn SAP-klanten voor een migratie naar S/4HANA bij Capgemini steeds aan het juiste adres. Beide bedrijven hebben een gedeelde historiek van meer dan drie decennia gezamenlijke ontwikkeling. Vele oplossingen die Capgemini voor klanten in een specifiek project ontwikkelde, werden nadien door SAP als generieke oplossing gerecupereerd. Een logisch gevolg van de hechte samenwerking doorheen de jaren en tegelijk een ultieme erkenning van het meesterschap van Capgemini inzake SAP.

Capgemini heeft een enorm aantal SAP-experts – ruim 22.000 – en is met ruim 11.000 gecertificeerde consultants de sterkste SAP-partner in Europa.

Bram Sabbe, Practice Head Package Based Solutions bij Capgemini

Capgemini heeft een enorm aantal SAP-experts – ruim 22.000 – en is met ruim 11.000 gecertificeerde consultants de sterkste SAP-partner in Europa. Capgemini biedt bovendien de juiste mix van technische en business consultants, een steeds belangrijker voordeel in deze tijden van innovatie, waarin geavanceerde technologie en diepe kennis van de sector steeds meer hand in hand moeten gaan om voor de klant echt het verschil te maken.

Van het schrijven van de business case over het projectbeheer, het uitgebreid testen tot en met de oplevering, de integratie en het onderhoud van de nieuwe omgeving en het bijhorende change management: voor het hele end-to-end traject kan u op Capgemini rekenen.    


Dit is een aangeleverde commerciële bijdrage van Bram Sabbe, Practice Head van de afdeling Package Based Solutions (SAP S/4, Oracle, HCM Solutions) bij Capgemini Belgium. Voor meer informatie rond de oplossing van het bedrijf kan je hier terecht.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home