Waarom falen bedrijven in hun digitale transformatie? Drie valkuilen en hoe je ze kan vermijden

Robin-Joncheere-NTT

Sinds 4 december heeft Vlaanderen een nieuwe minister van Digitalisering. Vlaams minister-president Jan Jambon voegt die functie nu toe aan zijn titulatuur, en geeft digitalisering daarmee een prominente plaats binnen het Vlaamse relanceplan na de coronacrisis.

“Digitale transformatie is niet langer een optie, het is letterlijk een noodzaak geworden voor onze samenleving en onze economie,” klonk het in een interview. Toch is digitaal transformeren voor veel bedrijven moeilijker gezegd dan gedaan. Naar schatting haalde 73% van de organisaties volgens een studie van Everest Group helemaal geen waarde uit hun transformatietraject. Dat moet beter.

De term digitale transformatie is al een tijdje ingeburgerd in het bedrijfsleven, en het belang ervan lijkt de laatste jaren enkel toe te nemen. Van buzzword is het ondertussen veranderd in een best practice. Er zijn vandaag ‘Digital Transformation Officers’ en ‘Chief Digital Executives’. Er zijn masterclasses en opleidingen Digital Transformation Management. Toch lijkt het niet altijd te vlotten met die hele digitale omwenteling. Hoewel 8 op de 10 Belgische kmo’s al stappen hebben gezet met de digitalisering van hun bedrijfsprocessen, is minder dan 30 procent tevreden met hun verwezenlijkingen tot nu toe. Waar doet het pijn?

1. Je bedrijfs-DNA vergeten

Het eerste struikelblok ligt al aan het prille begin van een transformatietraject: een gebrek aan visie. Het is niet genoeg om technologie te implementeren en te hopen dat het wel goedkomt. Digitale transformatie draait niet enkel om de juiste dingen doen, maar ook om de dingen juist doen. Toch hebben veel bedrijven vaak geen idee waar te beginnen als ze starten aan een transformatietraject. Daarom adviseer ik bedrijven om te vertrekken vanuit hun DNA. Waarin onderscheidt jouw bedrijf zich van de concurrentie? Organisaties moeten digitale transformatie zien als een middel om dat doel te strategisch onderbouwen. Met een sterke visie, maar ook met de juiste skills en governance doorheen het hele traject. Pas als al die elementen samenkomen in een plan, kan transformatie echt succesvol zijn.

Het eerste struikelblok ligt al aan het prille begin van een transformatietraject: een gebrek aan visie.

Robin Joncheere, Chief Digital Officer bij NTT Ltd.

Een voorbeeld. Ik werkte van 2013 tot 2018 bij Colruyt Group, een keten die we allemaal meteen associëren met ‘de laagste prijzen’. Wel, het is door middel van technologie dat ze de goedkoopste zijn geworden en hun positie als marktleider hebben versterkt. En inderdaad, hun digitale transformatie lag in het verlengde van hun DNA. De supermarktketen startte met het verzamelen van gegevens van klanten en hun aankopen, zodat ze die klant helemaal leerden kennen en op basis van die informatie de prijzen konden aanpassen. Omdat ze hun doel goed voor ogen hadden – klanten de laagste prijzen bieden – wist Colruyt heel goed hoe het zijn digitale transformatie moest aanpakken.

2. De data die je hebt niet gebruiken

Zoals het voorbeeld van Colruyt aantoont, zijn ook data cruciaal in een digitaal transformatietraject. Dat is heel logisch. Data zijn in feite gewoon stukjes informatie die bedrijven kunnen inzetten om tot nieuwe en betere inzichten te komen en elke dag slimmere keuzes te maken. Denk bijvoorbeeld aan een geconnecteerde CRM-tool. Door klantenverzoeken en -problemen te analyseren, kan zo’n programma opvallende trends oppikken en medewerkers daarover informeren of waarschuwen. Dat er meer gebruikersproblemen zijn met product x in vergelijking met een maand geleden, bijvoorbeeld, en dat het zou kunnen duiden op een probleem in de productie. Slimme programma’s die werken op basis van data zien tendensen veel duidelijker en sneller dan mensen ze kunnen ontwaren.

Het goede nieuws? Vaak hebben bedrijven alle informatie in huis om een doorstart te maken met die slimme analyses. Ze hebben data van klanten, medewerkers, productieprocessen enzovoort. Toch beseffen ze vaak niet dat ze op een informatiegoudmijn zitten. Dat is de tweede valkuil. Al die facturen, e-mails en productiedata vertellen wel degelijk meer over de prestaties van een bedrijf – nu en in de toekomst.

Cloudtechnologie is schaalbaar, wat betekent dat je het verbruik kan aanpassen aan je reële behoeften.

Robin Joncheere, Chief Digital Officer bij NTT Ltd.

Daarom is het belangrijk om die gegevens ook in te zetten, door de switch te maken naar de cloud, bijvoorbeeld. De cloud heeft genoeg rekenkracht om al die data te verwerken, zonder dat bedrijven daarvoor in dure hardware moeten investeren. En cloudtechnologie is natuurlijk ook schaalbaar, wat betekent dat je het verbruik kan aanpassen aan je reële behoeften.

3. Je laten afremmen door securitybedenkingen

Transformatietrajecten gaan vaak gepaard met een overstap naar de cloud. Maar zijn die gegevens daar wel veilig, in zo’n datacenter helemaal in de UK of in Arizona? Het is waarschijnlijk de bedenking die ik het vaakst hoor van klanten. We zijn een conservatief land wat de cloud betreft, en zorgen om cybersecurity spelen ons parten. Die angst is ook absoluut begrijpelijk. In België kreeg zo’n 70 procent van de bedrijven vorig jaar te maken met een cyberaanval. En met een gemiddeld kostenplaatje van 330.000 euro per incident, betalen ze daarvoor een hoge prijs.

Toch hoeft security geen rem te zijn op digitale transformatie. Cloudproviders weten juist heel goed wat ze doen en dataveiligheid is er vaak beter geregeld dan bij bedrijven zelf. De meeste providers zijn ondertussen ook overgestapt naar ‘security by design’, wat betekent dat beveiligingsmechanismen in het ontwerp van hun cloudomgevingen zelf zijn ingebouwd. Security is geen verplicht nummertje meer dan achteraf wordt toegevoegd om CIO’s gelukkig te houden, het is een basismentaliteit. En zijn er toch nog twijfels? Dan kan je bepaalde gevoelige data natuurlijk ook zelf bijhouden en verwerken. Zo maak je een hybride cloud.

Security hoeft geen rem te zijn op digitale transformatie.

Robin Joncheere, Chief Digital Officer bij NTT Ltd.

Als verandering de enige constante is in het leven, zorg je er maar beter voor dat die verandering geslaagd is. Vertrekken vanuit het DNA, de data gebruiken die je hebt en je niet laten afremmen door cloudwatervrees: dat zijn de belangrijkste adviezen om de digitale transformatie op het goede spoor te zetten.


Dit is een ingezonden bijdrage van Robin Joncheere, Chief Digital Officer bij NTT Ltd. Voor meer informatie over hun oplossingen kan je hier terecht.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home