7 AI- en cloudvoorspellingen voor 2024 van Cloudera

In 2023 zijn het technologielandschap en de directiekamers gedomineerd door AI, waarbij er vrijwel dagelijks nieuwe gebruiksscenario’s ontstaan. Dit heeft het datamanagement stevig onder de loep genomen, omdat organisaties AI willen gaan benutten om hun bedrijf te transformeren. De datastrategie is inmiddels onderdeel van de bedrijfsstrategie geworden. Volgende 7 trends gaan 2024 vormgeven, met betrekking tot AI, de edge, regelgeving en data als product.

1. Private en publieke clouds worden beide essentieel voor AI

In 2024 lukt het veel organisaties niet om de volledige waarde uit kunstmatige intelligentie (AI) te halen, tenzij ze hun hybride cloudstrategie op orde krijgen. Alle ogen zijn nu gericht op AI, wat betekent dat de kwaliteit en toegankelijkheid van data onder de microscoop liggen. Daarom moeten organisaties goed begrijpen welke datasets en workloads op locatie, of in de cloud thuishoren. Beslissingen daarover worden van cruciaal belang voor de input en output van AI, dus het ontwikkelen van een robuuste hybride cloudstrategie zal essentieel zijn.

Complexe kwesties zoals compliance moeten in een vroeg stadium worden ingebouwd als onderdeel van de cloudstrategie van een organisatie, omdat ze moeilijker te regelen zijn zodra AI wordt ingezet. Nu er nog meer regelgeving op komst is, waaronder AI-specifieke wetgeving, moeten organisaties hun data beter gaan controleren. Private datacenters zullen dus volgend jaar een comeback maken, omdat ze organisaties een manier bieden om gevoelige data af te schermen en te managen.

2. Edge-analytics gaat in 2024 realtime waarde toevoegen

Nu steeds meer ‘dingen’ voor verschillende toepassingen worden ingezet, gaan we in 2024 een groei van analytics aan de edge zien. De hoeveelheid data van organisaties blijft hard groeien, maar als die in realtime te benutten is, levert het veel waarde op bij de bronnen. 

Dankzij edge-analyse kunnen ambulances nu al automatisch worden ingezet als een patiënt met een slimme pacemaker een hartstilstand krijgt, of wordt voorkomen dat autonome auto’s tegen elkaar botsen. Voor veel toepassingen bevinden we ons echter nog maar op het topje van de ijsberg als het gaat om edge-analyses. Dus is te verwachten dat meer organisaties op dit gebied gaan investeren, omdat ze realtime waarde uit het hele netwerk willen genereren.

3. Europese Data Act gaat overstappen cloudaanbieder vereenvoudigen

In 2024 gaat de Europese Data Act het gemakkelijker maken om van cloudaanbieder te wisselen. Hetzelfde proces hebben we al gezien bij banken, energie-, internet- en mobiele aanbieders. Toezichthouders kwamen tussenbeide om overstapdiensten eenvoudiger te maken, waardoor de flexibiliteit en keuze voor consumenten en bedrijven verbeterden.

Omdat de complexiteit van het wisselen van cloudprovider groter is dan die van bijvoorbeeld het wisselen van energieleverancier, is het onwaarschijnlijk dat we een overstapgolf gaan zien waarbij organisaties maandelijks van clouds wisselen. Waarom? Omdat de regelgeving vooral gericht is op overstapkosten (egress fees) en vastgelegde kortingen. Mogelijk worden er pogingen ondernomen om meer consistentie tussen cloudomgevingen te forceren. Maar uiteindelijk kost het wisselen van cloudproviders tijd, middelen en specifieke vaardigheden.

Als een toekomstbestendige overstapoplossing hebben organisaties in het hybride en multi-cloudtijdperk meer flexibiliteit nodig om hun data tussen clouds te verplaatsen. Echter, de keuze hebben om van cloudaanbieder te wisselen is één ding, ook daadwerkelijk de mogelijkheid daartoe hebben is nog iets anders.

4. De geschiedenis zal zich herhalen als de AI-markt consolideert door financiering

De markt voor kunstmatige intelligentie (AI) zal zich beginnen te consolideren, omdat goed gefinancierde vroege starters nieuwkomers in 2024 failliet zullen laten gaan. De financiering van AI-bedrijven is de afgelopen jaren explosief gestegen en daardoor is het eigenlijk al te laat voor nieuwe AI-startups.

Elke keer dat iemand met een innovatief idee komt, kan een grotere organisatie als OpenAI, ondersteund door een investering van dertien miljard dollar van Microsoft, het idee repliceren door een nieuwe API toe te voegen. Deze trend voelt alsof de geschiedenis zich herhaalt, aangezien hetzelfde gebeurde met innovatieve cloudaanbieders die door grote hyperscalers zijn gekocht of failliet zijn gegaan. In de EU gaan we verder zien dat de nieuwe regelgeving het ontwikkelen van AI-oplossingen met een hoog risico beperken of vertragen.

5. Data lakehouses gaan hun deuren openen en toegevoegde waarde leveren

In 2023 begonnen organisaties te experimenteren met data lakehouse-mogelijkheden, maar de echte waarde ervan kwam nog niet tot uiting. 2024 wordt onder andere het jaar van het open data lakehouse, waarbij alle elementen van de tech-stack van bedrijven data effectiever tussen diensten gaan distribueren. Dit leidt tot concrete praktijkvoorbeelden, zoals het maken van een momentopname van data voor financiële compliance, naarmate organisaties de controle over hun data zelf gaan overnemen en deze meer als code gaan behandelen.

6. AI van het laboratorium naar de productie verhuizen

Het AI-landschap evolueert zo snel dat het een uitdaging is om voorspellingen te doen over hoe het over een jaar zal worden gebruikt. Maar zeker is dat AI in 2024 gaat verhuizen van het laboratorium naar grootschalige productie, met een golf aan nieuwe toepassingen.

We zien de kracht van AI al in sectoren als de biowetenschappen, waar het wordt gebruikt om onderzoek en ontdekking van nieuwe medicijnen te stimuleren. Dat verdubbelt het aantal nieuwe medicijnen dat beschikbaar is om te testen. Dit is nog maar het topje van de ijsberg, want we zullen de ware kracht van AI pas zien als het op grotere schaal wordt gebruikt voor toepassingen in elke markt.

7. Data wordt een product

In 2024 wordt data een product, in plaats van alleen een waardevol bezit. Dit is de cruciale volgende stap in de volwassenheid van data. Nieuwe rollen zoals dataproducteigenaar die dit productethos versterken, worden gemeengoed naarmate organisaties hun data echt willen begrijpen. Dat helpt ze om zinvolle en bruikbare inzichten te genereren.

Als gevolg hiervan kunnen organisaties een fundering van vertrouwde data opbouwen die beter onderhoudbaar en draagbaar is, waardoor een betere samenwerking tussen alle teams mogelijk wordt. Dit stelt organisaties tenslotte in staat om effectiever te profiteren van de golf aan AI-innovaties, door betrouwbare data op te bouwen voor het aandrijven van de volgende golf aan vertrouwde AI-toepassingen.


Dit is een ingezonden bijdrage van Rein de Jong, Regional Vice President BeNeLux van Cloudera. Klik hier voor meer informatie over de oplossingen van het bedrijf.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home